Publicerad: 2012-06-04

KVA: Biodrivmedel – nu och i framtiden

NYHET Torsdagen den 7 juni arrangerar Kungl. Vetenskapsakademien konferensen Biodrivmedel – nu och i framtiden. Två forskare från Umeå universitet finns med på programmet.

Konferensen kommer belysa våra nuvarande och framtida möjligheter att på ett hållbart sätt producera kolbaserade drivmedel för motorfordon – ur biomassa i allmänhet, och skogsbiomassa i synnerhet.

Från Umeå universitet föreläser professor Runar Brännlund under rubriken ”Ska vi odla mer skog, och vad skall vi använda biomassan till?” samt professor Anders Nordin om ” Biomassaraffinering via förbehandling och förgasning”.

Dessutom håller Annika Nordin, professor vid SLU i Umeå och programchef för Future Forests, en föreläsning om skogens framtida tillväxtpotential. I forskningsprogrammet Future Forest medverkar även forskare från Umeå universitet.

Mer information och program

Redaktör: Karin Wikman