Publicerad: 2010-12-15

Kvinnliga forskare missgynnas – Umeåforskaren Helena Edlund i SVT

NYHET Excellenssatsningarna inom forskningspolitiken visar sig nu ha varit förödande för jämställdheten. Att kvinnliga forskare blev förlorarna visar den rapport om excellenssatsningarna och jämställdheten som delegationen för jämställdhet i högskolan nu presenterar. I flera fall har kvinnor sållats bort helt trots att de varit toppkvalificerade.

Rapporten visar bl.a. att kvinnor haft mindre framgång än män inom de tyngsta och mest omfattande excellensprogrammen (t.ex. Strategiska forskningscentra, Starka forskningsmiljöer och Linné). I flera fall har kvinnor helt sållats bort, trots att de varit toppkvalificerade. Allmänt konstateras att s.k. vetenskaplig närhet mellan bedömare och sökande spelat stor roll i bedömningsprocesserna.

Uppmärksammat även i Dagens Nyheter

Helena Edlund, som är professor i molekylär utvecklingsbiologi vid Umeå universitet säger till DN att hon tycker att hela idén med att stödja stora nätverk av forskare är fel, och att man hellre borde satsa på individer.

– Ett tag funderade jag på att låta en man stå som huvudsökande i stället, det kändes som enda sättet. Men nu har jag bestämt mig för att sluta söka de här pengarna, det tar bara tid och energi, säger Helena Edlund.

Utbildningsminister Jan Björklund (fp) säger dock att satsningen på excellenta forskningsmiljöer ska fortsätta.
– Om kvinnor med mer kvalificerade projekt inte får del av pengarna måste det rättas till. Vetenskapsrådet får nu i uppdrag att se över detta, lovar Jan Björklund.

Se inslaget i SVT här:

Läs pressmeddelandet om excellenssatsningarna här www.regeringen.se/sb/d/1467