Publicerad: 2014-04-04

Lagidrottsträning för barn och ungdom

NYHET Hur utvecklande är lagidrottsträning för barn och ungdom? Studenter vid Tränarprogrammet vid Umeå Universitet har varit ute bland lagidrottare och genomfört observationer. Resultatet av denna studie presenteras på Folkets hus onsdag 9 april kl. 18.30.

Hur utvecklande är lagidrottsträning för barn och ungdom?

Träning för barn och ungdom ska vara allsidig, ta hänsyn till individens behov och möjlighet till utveckling i den takt som passar var och ens fysiska, psykiska och sociala förutsättningar. Den svenska idrottsrörelsen är tydlig med vilka riktlinjer för hur verksamheten ska organiseras.

Studenter vid Tränarprogrammet vid Umeå Universitet har varit ute bland lagidrottare, killar och tjejer mellan 8-16 år, för att genom observationer värdera och analysera träningseffektivitet sett till tid, kvalitet och ledarkskap. Vad blev resultatet av denna studie och vad kan vi lära oss?

Kvällen kommer innehålla en redovisning av resultaten samt diskussioner i mindre grupper utifrån presentationen. Kvällen avslutas med en frågestund med företrädare från utvecklings- och utbildningsansvariga i några lagidrotter.

Anmälan

Regionalt elitidrottscentrum Norr välkomnar tillsammans med Umeå Universitet och Sisu Idrottsutbildarna dig som tränare, utbildare inom lagidrott för barn och ungdom eller dig som föräldrar till lagidrottande barn och ungdomar till Umeå Folkets Hus kl. 18.30 den 9 april. Fri entré, ingen anmälan behövs.

Vid frågor kontakta Thomas Wallgren.

Inbjudan till Lagidrottsträning för barn och ungdom

Redaktör: Anna-Karin Eriksson