Publicerad: 2006-09-11

Länets företagare möter föreläsare från Hollywood

NYHET Under året arrangerar enheten för näringsliv och samhälle, ENS, vid Umeå universitet seminarier och workshops för yrkesverksamma inom spel, film och TV i Västerbotten. Det första seminariet äger rum tisdag den 12 september.

Höstens arrangemang bjuder på välrenommerade internationella föreläsare med lång erfarenhet från bland annat interaktiv TV-produktion och filmskapande i Hollywood.

– Seminarieserien är en utmärkt möjlighet för länets företag att få tillgång till universitetets kunskap och nätverk. Vi hoppas även uppnå en fördjupad samverkan och ett ökat utbyte av värdefulla erfarenheter, säger Ann-Katrin Björner, enheten för näringsliv och samhälle, Umeå universitet.

Vid det första seminariet ligger konceptutveckling i fokus, liksom tekniker för visuellt avancerad film/TV- och spelproduktion. Det första seminariet äger rum tisdag 12 september klockan 13.00–14.30. Robert Gould talar under rubriken World Creation: a Master ́s Guide. Utifrån artistens perspektiv berättar han om hur man skapar världar. Världar som kan bli till film, spel, böcker eller andra uttrycksformer. Klockan 15.00-17.00 håller han en ny föreläsning under rubriken: World Properties: Creating Sustainable Fantasies. Föreläsningen handlar om hur man som artist/kreatör upprätthåller intresse över en längre tid för sin värld och sitt konstnärskap, samt hur man handskas med rättigheter.

Robert Gould är sedan drygt 25 år vd för Imaginosis. Han har mycket goda kunskaper om media, konst, litteratur och mytologi och hur man bäst kombinerar dessa. Gould har arbetat med stora underhållningsföretag inom fil, tv och bokbranschen som Columbia Pictures, TriStar Pictures, Columbia TriStar Television, Sony Imageworks, Warner Books, med flera.

Onsdag den 27 september klockan 10.00–15.00 är det dags för nästa seminarium som behandlar Konceptutveckling för interaktiva media. Föreläsare är Raimo Lång, från Media Lab, Helsingsfors universitet och YLE, finsk tv. Raimo Lång är författare, dramaturg och producent bosatt i Helsingfors med bred erfarenhet av interaktiva media. Han har bland annat skrivit och regisserat 13 spel- och dokumentärfilmer.

Samtliga seminarier äger rum i Samverkanshuset, Umeå universitet, lokal Triple Helix. De arrangeras av Umeå universitet med stöd från EUs mål 1.

För mer information:

Kontakta Ann-Katrin Björner, enheten för näringsliv och samhälle, Umeå universitet
Tel: 090–786 51 30

Redaktör: Carina Dahlberg