Publicerad: 2023-01-27

Lär känna Laura Carroll – ny UCMR PI

NYHET Nya UCMR PI Laura Carroll har bara varit i Umeå ett par månader och håller på att starta sin egen forskargrupp och vänja sig vid det svenska akademiska systemet. Det snöiga vädret utanför är dock bekant från barndomen den lilla staden i USA där hon växte upp.

Text: Ingrid Söderbergh

Varför ville du affilieras till UCMR? Vilka är dina förväntningar?

– Som beräkningsbiolog/bioinformatiker som nästan uteslutande arbetar med mikrobiell data, skulle det vara konstigt att inte gå med i UCMR! Genom UCMR ser jag fram emot att träffa och samarbeta med andra mikrobiella forskare – särskilt experimentella mikrobiologer som kan testa de metoder jag utvecklar! "

Vad handlar din forskning om?

– Jag utvecklar och använder bioinformatiska tillvägagångssätt, som kan utnyttja store mikrobiella (meta)genomiska datauppsättningar för att förbättra patogenövervakning, källspårning, utbrottsdetektering och riskutvärderingsinsatser.

Vad var det som gjorde att du valde att studera och arbeta inom detta område?

– När jag började mina grundstudier på universitetet hade jag aldrig ens hört talas om bioinformatik eller beräkningsbiologi. Jag har alltid älskat matematik, men mattekurserna jag gick kändes torra och teoretiska. För skojs skull tog jag en mikrobiologikurs, och jag älskade den, så jag började leta efter ett sätt att kombinera både mikrobiologi och matematik. Jag snubblade över bioinformatik och beräkningsbiologi, och jag har varit fast sedan dess! Att vara bioinformatiker gör att jag kan samarbeta med forskare inom massor av olika områden, så det är aldrig tråkigt, och jag lär mig alltid nya saker och växer som forskare.

Hur är det att forska vid Umeå universitet?

– Att starta en forskargrupp är en svår uppgift oavsett var man är, men jag kan inte tänka mig att göra det någon annanstans än vid Umeå universitet. Även om jag bara har varit här i ett par månader kan jag inte nämna någon annan institution där jag har känt mig mer stöttad. Jag är så tacksam för mina kollegor, som har gjort allt de kan för att hjälpa mig att starta min grupp och anpassa mig vid det svenska akademiska systemet, och jag ser verkligen fram emot de kommande åren!

Vilket är ditt bästa råd till yngre forskare?

– Det tog mig år att lära mig det här, och jag önskar att någon hade berättat detta för mig när jag var en artonårig student: alla STEM-platser är inte välkomna för alla; låt inte detta hindra dig från att göra karriär inom ett område du brinner för. Var inte rädd för att kontakta en mentor, professor eller annan forskare som du litar på om du behöver stöd, hjälp eller vägledning för att navigera i ditt valda område.

Vad tycker du om att göra när du inte jobbar?

– Jag älskar mat (att äta; matlagningsdelen inte lika mycket), så jag tycker om att gå till nya restauranger, prova nya recept, etc. Jag simmade också tävlingsinriktat i många år, och jag tycker fortfarande om det (särskilt öppet vatten/maraton) simning, även om det numera mest är för att uppväga min kärlek till mat!

Snabba fakta om Laura

Kommer från: en mycket liten, avlägsen stad på Michigans övre halvön (en mycket mindre, men lika snöig, amerikansk version av Umeå!)

Jag med tre ord: Bacillus-besatt bioinformatiker

Intressen: Bioinformatik, mikrober, mat, vin, katter, konst, historia, poesi, simning och friluftsliv!

Läsning: För närvarande "Pnin" av Vladimir Nabokov

Streamar: För närvarande "Chainsaw Man" / "Zauvijek" av z++

En okänd talang: Inte för att skryta, men det fanns ett onlinespel "625 Sandwich Stacker" som var halvpopulärt i början av 2000-talet; sist jag kollade hade jag en av de bästa poängen genom tiderna. Så i grund och botten är min hemliga talang att vara löjligt bra på ett numera utplånat onlinespel om att göra smörgåsar (mina föräldrar är så stolta...)

Tre saker på min life bucket list: (i) Lär dig svenska, (ii) adoptera en katt och (iii) få tenur!

Ville bli när jag var barn: Mattelärare...så jag är inte så långt borta!

Bästa semesterstället: Lake Superior

Om jag hade en tidsmaskin: skulle jag åka till 1999, för att säga till den lilla versionen av mig att vara uppmärksam och sluta gnälla i tyskaklasser...du kommer att behöva det om tjugo år när du flyttar till Schweiz och Tyskland för din doktorsexamen/postdoc!

Bäst med Umeå/Umeå universitet: Mina fantastiska vänner och kollegor!