Publicerad: 2023-03-24

Lär känna Magnus Wolf-Watz – Ny UCMR PI

NYHET Professor Magnus Wolf-Watz kommer från Umeå och valde att stanna och forska här. Han är biofysiologisk kemist och expert inom proteiners dynamik och funktion.

Text: Ingrid Söderbergh

Varför ville du affilieras till UCMR? Vilka är dina förväntningar?

– Jag anslöt mig eftersom UCMR är ett levande nätverk fullt av begåvade forskare, postdoktorer och doktorander. UCMR är en smältdegel av fantastiska projekt och intressanta individer och jag är säker på att kunskapen och motivationen hos dessa individer kommer att skapa en kreativ och framgångsrik miljö där mina labbmedlemmar och jag själv kan utvecklas.

Vad handlar din forskning om?

– Vi är intresserade av kopplingarna mellan proteinstruktur och dynamik och bakteriell infektivitet och vi har ett projekt om viktiga proteiner för yersinia-patogenicitet tillsammans med Matthew Francis, professor på institutionen för molekylärbiologi.

Vad var det som gjorde att du valde att studera och arbeta inom detta ämne?

– Det faktum att proteinstruktur och dynamik dikterar biologisk funktion är en vacker och fascinerande koppling, och det faktum att proteiner hittar sin egen väg till sin funktion genom naturligt urval säkerställer att det praktiskt taget inte finns någon gräns för antalet mekanismer att upptäcka.

Hur är det att forska vid Umeå universitet?

– Jag gillar att det är ett icke-hierarkiskt universitet och enkelt att interagera med kollegor.

Vilket är ditt bästa råd till yngre forskare?

– Följ din egen väg!

Vad tycker du om att göra när du inte jobbar?

– Hänga med min familj.

Biografi

Magnus Wolf-Watz föddes 1971 i Umeå. Han avlade civilingenjörsexamen inom biokemi vid KTH 1996. Fem år senare disputerade han inom strukturbiologi vid samma lärosäte. Åren 2001–2004 var han på en postdoktorvistelse vid Brandeis University utanför Boston, USA. Sedan 2005 driver han en forskargrupp vid Umeå universitet som fokuserar på att förstå kopplingen mellan proteiners dynamik och funktion. 2010 utsågs han till docent i biologisk kemi vid Umeå universitet, och sedan 2005 är han ansvarig för en avancerad kurs inom proteinkemi. 2018 blev han professor i biofysiologisk kemi.

Korta fakta om Magnus Wolf-Watz

Kommer från: Umeå
Jag med tre ord: Energisk, lojal och nyfiken
Intressen: Längdskidåkning och plantering av träd
Läser: Fakta och fiktion. Den sista boken var en biografi om Roald Amundsen.
Tittar på: Slutspelet i ishockey
Okänd talang: Jag har en ganska livlig fantasi
Två saker på min bucket list: Besöka Grönland och bli mer organiserad
Ville bli när jag var barn: Jag hade inga definierade mål!
Bästa semesterstället: Indien och Nepal
Om jag hade en tidsmaskin: Skulle jag åka till 1970-talet för studier i Berkley på grund av den öppna och progressiva atmosfären
Gillar med Umeå: Ett enkelt liv med bra kvalitet!