Publicerad: 2006-04-04

Lärare vid Dragonskolan får lärarutbildningens pedagogiska pris

NYHET Åsa Forsberg, lärare i samhällskunskap, psykologi och hållbar utveckling samt lokal lärarutbildare vid Dragonskolan i Umeå tilldelas lärarutbildningen vid Umeå universitets pedagogiska pris 2006 för sina insatser som lokal lärarutbildare.

Som sådan lärarutbildare är hon en god förebild för blivande lärare. Hon besitter både ett stort engagemang och en stor kreativitet, hon har också en förmåga att utmana och därmed locka till personlig utveckling. I en tidigare anställning vid Umeå universitet vid institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen i lärarutbildningen och i hennes nuvarande anställning i Umeå kommun har hon på ett förtjänstfullt sätt utvecklat kurser inom både den campusförlagda utbildningen och den betydelsefulla arbetsformen – verksamhetsförlagd utbildning. Hon har också på ett konstruktivt sätt engagerat sig när den nuvarande lärarutbildningen sattes på fötter.

Åsa Forsberg har ett utvecklingsinriktade arbetssätt både som lärarutbildare och gymnasielärare och är en drivande kraft inom både lärarutbildning och regionens gymnasieskolor i arbetet med de centrala framtidsfrågor som numera går under beteckningen "hållbar utveckling". Åsa Forsberg visar en särskild förmåga att utveckla samarbeten mellan skolor, näringsliv och lärarutbildning såväl lokalt som internationellt. Prissumman är 25 000 kronor och priset utdelas vid Umeå universitets vårpromotion den 27 maj.

Kontaktperson:

Björn Åstrand, dekanus vid fakultetsnämnden för lärarutbildning, Umeå universitetTel 090-786 55 50Mobil: 070-642 42 12
E-post: bjorn.astrand@educ.umu.se

Åsa Forsberg nås i bostaden på tel 090-13 56 71