Publicerad: 2015-04-08

Lärare vid Informatik hyllas

NYHET Informatik har Umeå universitets till antalet flest meriterade och excellenta lärare enligt det nya karriärsystemet för lärare vid universitetet.

Det visar den senaste utnämningen av pedagogiskt skickliga lärare vid Umeå universitet då hela fem lärare vid Informatik har utnämnts som ”meriterade” och en utnämnts som ”excellent”.

De fem meriterade lärarna är Karin Danielsson-Öberg, Rikard Harr, Ulf Hedestig, Annakarin Nyberg och Mikael Söderström. Carl-Johan Orre har samtidigt utnämnts som ”excellent” lärare. Sedan tidigare har även PO Ågren vid institutionen utnämnts som ”excellent”.
Sammantaget innebär det att av alla institutioner har Informatik flest utnämnda lärare vid Umeå universitet.

Umeå universitets pedagogiska meriteringsmodell har två nivåer, meriterad och excellent, och har stora likheter med motsvarande modeller i landet. Det som gör Umeås modell lite unik är att modellen är öppen för samtliga lärarkategorier, samma kriterier gäller för alla fakulteter, nivåerna är kopplade till lönepåslag och att externa bedömare anlitas för granskningen. En nämnd för högskolepedagogisk meritering säkerställer att kriterierna tillämpas på samma sätt över hela universitetet.

Bilden ovan visar de nyutnämnda meriterade och excellenta lärarna Karin Danielsson-Öberg, Rikard Harr, Ulf Hedestig, Annakarin Nyberg, Mikael Söderström och Carl-Johan Orre. Utöver dessa är även PO Ågren sedan tidigare utnämnd som excellent lärare.

Se hela listan över nya utnämnda lärare vid Umeå universitet.

Redaktör: Mikael Hansson