Publicerad: 2016-04-08

Lärarhögskolans pedagogiska pris 2016

NYHET Helena Eckeskog, Institutionen för språkstudier, är årets mottagare av Lärarhögskolans pedagogiska pris.

Motiveringen: Helena Eckeskog får priset för att hon med sin gedigna erfarenhet av läraryrket och som forskare inom literacyfältet entusiasmerar och sätter igång kritiska tankeprocesser hos studenter, kollegor och lärare på fältet. Hennes insatser som lärare sätter spår i hela Lärarhögskolans verksamhet.

- Jag blev både glad och överraskad när jag fick höra att det var jag som är årets mottagare av Lärarhögskolans pedagogiska pris, säger Helena Eckeskog.

Innan Helena för 14 år sedan påbörjade sin yrkesbana som lärarutbildare jobbade hon själv som lärare. Helena trivs med att undervisa om det som hon tycker är viktigt; hur man undervisar för att barn ska lära sig att läsa, skriva, kommunicera och delta i ett demokratiskt samhälle.

– Skiftet från att ha undervisat små barn till att undervisa om hur man ska undervisa små barn har varit en givande utmaning.

Under sin tid som lärare i skolan var hon handledare för många lärarstudenter som gjorde sin praktik. Hon tyckte att det var givande att möta och samtala med studenterna och efter uppmuntran från både dem och andra kollegor gjorde att hon sökte sig till lärarutbildningen.

Helena möter fortfarande studenter, men nu från Lärarhögskolans sida, och hon ser det som ett privilegium att få möta och guida unga människor på väg in i en spännande yrkesroll.

Helena Eckeskog mottar sitt pris vid Umeå universitets vårpromotion den 21 maj.

Kontakt:

Helena Eckeskog, helena.eckeskog@umu.se, tel. 090-786 64 67