Publicerad: 2018-03-29

Lärarhögskolans pedagogiska pris 2018

NYHET Universitetslektor Karyn Sandström, Umeå universitet, tilldelas Lärarhögskolans pedagogiska pris 2018. Priset delas ut vid Umeå universitets vårpromotion den 19 maj.

Karyn Sandström Foto: Per Melander
Karyn Sandström är forskare, lärare och studierektor vid Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet. Hon kommer ursprungligen från USA där hon tidigare varit verksam som lärare i språkdidaktik både inom grundskola och på universitetsnivå.

Till Sverige kom Karyn Sandström 1998 och undervisade från början på gymnasieskolor innan hennes arbete på universitetet tog vid. Vid Umeå universitet har hon under lång tid medverkat både i undervisning och utveckling av lärarprogrammen.

Ur prismotiveringen:

”Karyn Sandström har framgångsrikt undervisat på lärarprogrammen och även ansvarat för att utveckla utbildningarna vid sin institution. Studenter uppskattar hennes goda kompetens och engagemang. Hon är en uppskattad kollega som även bidrar till att kompetensutveckla sina kollegor.”

– Jag är mycket glad och hedrad över priset, säger Karyn Sandström. Jag brinner för undervisning och språkdidaktik och hoppas att andraspråksundervisningen ska få det utrymme den förtjänar både i skola och på universitetet.

– Det är väldigt viktigt att lärare får det stöd och den kunskap de behöver för att göra ett bra arbete och jag hoppas att jag kan bidra till detta.

Karyn Sandströms tidigare erfarenhet av att arbeta med barn och andraspråksundervisning är en värdefull erfarenhet i hennes nuvarande arbete på universitetet. Hennes intresse för språkdidaktik och barn har också medfört att hon skrivit ett läromedel inom det ämnesområdet.

Förutom sin medverkan i lärarutbildning utbildar Karyn även doktorander i hur man kan skriva på ett annat språk än modersmålet. Detta anknyter till den doktorsavhandling som hon disputerade med 2016 då hon studerade hur doktorander kan hjälpa varandra för att skriva forskningsartiklar genom att ge återkoppling till varandras forskningstexter.

Om Lärarhögskolans pedagogiska pris:

Syftet med priset är att uppmuntra lärare som gör särskilt goda insatser i utbildningar inom Lärarhögskolans ansvarsområde. Priset kan tilldelas en enskild lärare eller en grupp av lärare. Priset kan också tilldelas lärare verksamma inom verksamhetsförlagd utbildning/praktik. Lärarhögskolans pedagogiska pris består av diplom och en prissumma på 25 000 kronor.

Pressbild

Kontakta gärna: