Andreas Larsson, föreståndare vid NATDID, delar ut dipom till Evelina Eriksson
BildThor Balkhed
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID) vid Linköpings universitet har nu delat ut sitt pris för bästa examensarbete vid lärarutbildningar 2025. Bland pristagarna finns Evelina Eriksson, student vid ämneslärarprogrammet vid Umeå universitet.
Evelina Erikssons examensarbete handlar om ämneslärare på gymnasiet och hållbarhetsfrågor. Hon har undersökt hur lärare tänker att de kan bidra till att ge elever hopp och handlingskraft i frågor om hållbar utveckling. Examensarbetet berör även känslor och hållbar utveckling i läromedel och i undervisning. Här visar hennes studie att lärarna uppskattar positiva exempel i läromedel.
– Det har varit stärkande att se att jag som lärare faktiskt kan göra skillnad, och jag tar med mig många kunskaper om hur jag kan bidra till elevernas handlingskraft. Jag tar också med mig lärdomen att de naturvetenskapliga ämnena gynnas av, och till och med kräver, att känslor får ta plats, säger Evelina Eriksson
Helena Näs, universitetslektor vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik var handledare för examensarbetet. Hon säger:
– Gymnasielärares brist på tid att analysera läromedel gör arbetet upplysande. Hållbarhet är ett komplext och föränderligt ämnesområde som jag tror att många lärare känner i igen sig i, och att de därför kan ta till sig och reflektera över resultaten.
Evelina Eriksson tog emot sitt pris vid NATDID:s konferens FobasNT25 15 oktober, där hon också fick presentera sitt examensarbete för runt 100 lärare och forskare.
Motivering till priset
"Ett väl genomtänkt och engagerande arbete som ger känslorna en tydlig och meningsfull plats i NO-undervisningen. Evelina Eriksson visar med stor lyhördhet hur hopp och handlingskraft kan bli avgörande för elevers förståelse av hållbar utveckling. Genom att förena läromedelsanalys och lärarintervjuer växer en helhetsbild fram där teori och praktik samspelar. Resultatet inspirerar till undervisning som inte bara förmedlar kunskap, utan också väcker engagemang och framtidstro."