Publicerad: 2021-05-28

Lärarstudenter sökes till arvoderat uppdrag

Vi söker tre ”klassföreståndare” för att stötta nya lärarstudenter.

Som ny student är det lätt att man känner sig osäker på mycket som hör akademiska studier till. För att underlätta studiestarten engagerar vi därför mer rutinerade studenter, som vi kallar “klassföreståndare”, för att hjälpa nya studenter att komma in i sina studier, motivera till goda studievanor och besvara frågor som uppstår. Bakom denna insats står Lärarhögskolan och studievägledningen vid Studentcentrum. Nu söker vi tre studenter för arvoderat uppdrag som "klassföreståndare", för att stötta nya studenter som höstterminen 2021 börjar på förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet F - 3.

I uppdraget som klassföreståndare ingår

• att planera och genomföra ett antal interaktiva informationspass för nya studenter isamband med terminsstart och under höstterminen 2021. Passen kan bli digitala ellerpå plats på campus, eller en mix av båda.
  • att under höstterminen 2021 besvara frågor från nya studenter via facebookgrupp.
  • att du delar med dig av dina egna erfarenheter som student
  • att delta i utbildningstillfällen arrangerade av Studentcentrum: 2 timmarswebbutbildning i juni (preliminärt vecka 25) samt webbutbildning 4 halvdagar vecka 34.
  • att delta i upptaktsmöte, handledning och utvärdering med studievägledare vidStudentcentrum.

Under höstterminen 2021 behöver du avsätta ca 20-30 timmar till uppdraget. Viss tid är schemalagd i förväg, annan tid är mer flexibel. Datum och tidsuppskattning är preliminär. Uppdraget kommer att anpassas utifrån Folkhälsomyndighetens och Umeå universitets riktlinjer och rekommendationer med anledning av coronaviruset.

Vi söker dig som

• kommer att studera på ett lärarprogram vid Umeå universitet, termin 3 eller senare,under höstterminen 2021. Om ett urval behöver göras bland ansökningarna kommerdet att vara meriterande om du studerar på förskollärarprogrammet eller grundlärarprogrammet F - 3.
  • är självständig och kan ta eget ansvar
  • har lätt för att ställa om utifrån ändrade förutsättningar
  • gärna samarbetar med andra
  • har ett intresse för att hjälpa andra studenter

Vi erbjuder

• ett spännande uppdrag som ger dig pedagogisk erfarenhet
  • möjlighet att få en referens inför framtida jobbansökningar
  • ett skriftligt intyg över utfört uppdrag
  • arvode om 150 kronor/timme

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV och ett personligt brev på ½ - 1 sida där du beskriver dina drivkrafter som gör att du söker uppdraget och varför du tycker att du är rätt person. Ange i ansökan vilket program och vilken termin du kommer att studera höstterminen 2021.

Mejla din ansökan senast 2021-06-10 till Victoria Bernhardtson victoria.bernhardtson@umu.se

Om du har frågor är du välkommen att kontakta någon av oss:

Victoria Bernhardtson
studievägledare och gruppledare för studievägledningen vid Studentcentrum victoria.bernhardtson@umu.se

Alva Leijon
student och sedan höstterminen 2020 engagerad som klassföreståndare alva.leijon@gmail.com