Publicerad: 2022-05-13

Lärarstudenter utbildas inför att ta emot elever från Ukraina

NYHET Nu får studenter på grundlärarprogrammet utbildning som förbereder dem för att ta emot nyanlända elever från Ukraina.

Text: Marie Oskarsson

Karyn Sandström, lärare på grundlärarprogrammet, är en av initiativtagarna till en ny föreläsningsserie som förbereder lärarstudenter för att ta emot elever från Ukraina.

– I mars kände jag att jag ville bidra. Jag bjöd in mina kollegor vid Institutionen för språkstudier till ett första planeringsmöte för att diskutera vad vi kan göra för att förbereda våra studenter, berättar Karyn Sandström.

Ett tjugotal medarbetare deltog och gruppen enades om att utforma en föreläsningsserie. Jonas Wikström som är programrådsordförande för grundlärarprogrammen involverades också.

– Tidigt en fredag morgon i mars ringer Karyn till mig och tycker att vi borde göra något med anledning av kriget i Ukraina. Det var ett inspirerande samtal där vi tidigt kommer överens om att vi vill bidra med något som stärker våra studenter i deras kommande yrkesroll, säger Jonas Wikström.

Föreläsningar och diskussioner

Nu finns en serie om fem föreläsningar som erbjuds alla studenter som läser sin sista termin på grundlärarprogrammet. Studenterna får ta del av en föreläsning och därefter får de i grupp fundera över hur de kan använda sina nyvunna kunskaper i klassrummet.

Madeleine Norberg är student på grundlärarprogrammet F-3. Hon säger:

– Något som jag verkligen tar med mig från de första två föreläsningarna är hur man kan börja med alfabetet när man börjar med ett nytt språk. Jag har också fått med mig tips på hur man kan arbeta med lästräning för att inkludera modersmålet i den svenska skolan.

Föreläsningsserien

2/5
Lära sig svenska när man talar ryska. Eva Harmatova & Elena Glotova:
Att ta emot och undervisa nyanlända elever, Vesna Busic

6/5
Hur ryska och ukrainska skiljer sig från varandra och från svenska.
Per Ambrosiani & Natasha Ringblom

18/5
Nya elever från Ukraina – några undervisningsprinciper för att främja språk- och läsutvecklingen
Maria Levlin, Annika Norlund Shaswar, Yvonne Knospe