Publicerad: 2010-12-08

Lars-Erik Edlund prisad av Svenska Akademien

NYHET Lars-Erik Edlund, professor i nordiska språk vid Umeå universitet, har tilldelats ett stort pris av Svenska Akademien på 100 000 kronor.

Han erhåller priset för sin verksamhet inom akademiens områden. Edlunds forskning ligger främst inom fälten dialekter, ortnamn och språkhistoria men han har också arbetat med lånord och äldre folkligt skrivande.

Lars-Erik Edlund har under hösten gett ut den uppmärksammade boken Språken i Sverige i serien Sveriges Nationalatlas tillsammans med Östen Dahl, Stockholm. Just nu arbetar han med stöd från bland andra Vitterhetsakademien och Kungl. Gustav Adolfs Akademien med en atlas över svenska språket i Sverige, Finland och Estland. I det arbetet kommer bland annat Diabas – den dialektgeografiska databasen inom Institutionen för språkstudier som Edlund skapat – att utnyttjas. Atlasen planeras utkomma 2014.

Lars Erik Edlund nås på:
E-post: lars-erik.edlund@nord.umu.se