Publicerad: 2009-06-11

Lars Nittve hedersdoktor vid Umeå universitet

NYHET Humanistiska fakulteten har utsett Lars Nittve, chef för Moderna museet, till hedersdoktor. Genom åren har han visat engagemang för såväl Konsthögskolan och Bildmuseet, Umeå universitet, som andra delar av stadens konstliv.

Det finns goda skäl att kalla Nittve till hedersdoktor i Umeå. Han har genom åren visat stort intresse för Umeå, stadens konstnärliga utbildningar och konstliv. Han invigde till exempel ett utställningssamarbete mellan Moderna museet och Bildmuseet 2003, Umedalen Skulptur 2008 och är dessutom en av tre experter bakom en aktuell rapport om utveckling av Konsthögskolan vid Umeå universitet, skriven på uppdrag av rektor. Där bidrog Nittve med en visionär syn på hur Konsthögskolan kan utvecklas inom ett blivande Konstnärligt campus i Umeå. Också i det fortsatta arbetet kommer det att vara en styrka att få del av Nittves stora kringsyn och gedigna erfarenheter.

Lars Nittve (f.1953) är sedan år 2001 överintendent för Moderna museet i Stockholm. Han har studerat vid Handelshögskolan i Stockholm, Stockholms universitet och University of New York. 1978–1985 arbetade han som konstkritiker på Svenska Dagbladet och skrev regelbundet för Artforum i New York. Mellan åren 1986 och 1990 arbetade han som 1:e intendent på Moderna Museet, och 1990–1995 ledde och byggde han upp konstmuseet Rooseum i Malmö. Mellan 1995 och 1998 var han museidirektör för Louisiana och år 1998 blev han chef för Tate Modern i London. Vid Moderna museet har han bland annat tagit initiativ till utställningar med mångkulturell prägel. I sitt arbete vid museet har han dessutom lagt stor kraft vid att utjämna balansen mellan kvinnliga och manliga konstnärer. År 2009 tilldelades Nittve Malmö stads kulturpris 2009.

För ytterligare information, kontakta gärna Professor Britta Lundgren, dekan vid humanistiska fakulteten
070-651 68 22 eller britta.lundgren@kultmed.umu.se

För intervju med Lars Nittve, vänligen kontakta Moderna museets pressavdelning,
tel 08-5195 5200 (vx). Porträttbild finns att hämta på Moderna museet presstjänst.

Redaktör: Helena Vejbrink