Publicerad: 2010-10-26

Ledande amerikanska åldrandeforskare söker samarbete med Umeå universitet

NYHET Under vecka 43 besöker amerikanska åldrandeforskare forskningsprogrammet Ageing and Living Conditions (ALC) vid Umeå universitet i hopp om att kunna etablera framtida forskningssamarbeten. De amerikanska forskarna kommer bland annat från forskningsinstitutet RAND och universiteten Stanford, Berkeley, Michigan och Wisconsin.

Samtliga forskare kommer från någon av de tolv institutioner som i hård konkurrens blivit utnämnda till de bästa åldrandeforskningsmiljöerna i USA av National Institute of Aging (NIA). Genom en workshop som arrangeras i Umeå av NIA och ALC den 29–30 oktober hoppas de båda arrangörerna att nya forskningssamarbeten ska etableras.

– Vi är glada att vår forskningsmiljö och datamaterial lockar de ledande amerikanska forskarna och forskningsfinansiärerna hit till Umeå. Genom att knyta forskarna från USA till oss kan vi sätta ALC och Umeå universitet på den internationella forskningskartan ännu tydligare än tidigare. Det kommer förhoppningsvis leda till att vi kan satsa ännu mer på forskning kring åldrande och därmed forskning kring hur vi ska hantera av vår tids största utmaningar – den demografiska förändringen med en allt större del äldre i samhället, berättar Gunnar Malmberg, professor i kulturgeografi vid Umeå universitet och en av arrangörerna av workshopen.

Det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet Ageing and Living Conditions är en av Umeå universitets starka forskningsmiljöer, och finansieras under tio år av Vetenskapsrådets så kallade Linnésatsning.

ALC har byggt upp den unika Linnédatabasen, som bland annat innehåller information om ett stort antal personers hälsa, levnadsvillkor, sociala och ekonomiska förutsättningar och kognitiva förmågor. Genom informationen i databasen kommer forskare på ett helt nytt sätt kunna koppla ihop hur en persons boende, sociala relationer och levnadsvanor påverkar personens hälsa, välmående och kognitiva förmåga.

Mer information om ALCMer information om NIA

För frågor, kontakta: