Publicerad: 2008-11-24

Ledare: Umeå universitet är med och konkurrerar

NYHET Regeringen har i dagarna presenterat sin forskningsproposition där man ökar den statliga forskningsbudgeten från 35 till 40 miljarder 2012. Detta är en välkommen satsning på forskning som ger Sverige en möjlighet att även fortsättningsvis vara en konkurrenskraftig kunskapsnation.

Drygt en och en halv miljarder av dessa medel fördelas på landets lärosäten varav Umeå universitet erhåller en ökning med 94 miljoner kronor, när systemet är fullt utbyggt. Medlen har fördelats efter två så kallade kvalitetsindikatorer; totala mängden anslag och ett publiceringsmått som heter "crown index".

Tyvärr missgynnas samhällsvetenskap och humaniora systematiskt i denna omfördelning. Trots att man försökt kompensera för denna obalans så blir konsekvenserna förödande om omfördelningen skulle tillåtas slå igenom ned på fakultetsnivå. Umeå universitet kommer inte att låta detta ske! Samhällsvetenskap och humaniora är viktiga delar av vårt universitet oavsett vilka räknesnurror som politikerna introducerar. Nästan två miljarder kommer att fördelas till för landet strategiskt viktiga områden inom medicin, teknik och klimatforskning. Umeå universitet avser att vara med och konkurrera om dessa medel!

Bredd och djup

Umeå universitet är ett akademiskt lärosäte med imponerande bredd och djup. Detta visar om inte annat innehållet i den Aktum Extra, som du nu håller i din hand. Här kan du bland annat läsa om att den världsberömda infektionsforskaren Staffan Normark har återvänt till sin barndomsstad Umeå. Tillsammans med hustru Birgitta Henriques Normark ämnar han bygga upp en forskargrupp kring bioinformatik.

Mathias Dahlgren, också han Umeå-son, har även han gjort ett gästspel i sin forna hemstad. Nu är Mathias adjungerad professor vid Restauranghögskolan vid vårt universitet. Stolt kan vi konstatera att Mathias har förärats en stjärna i den mycket prestigefyllda Guide Michelin. Då kan man med rätta kalla sig stjärnkock, en ära för en bondgrabb från Storliden – och alla andra.

Profil i detta nummer är TV-kändisen Martin Emtenäs, programledare för ”Mitt i naturen” och före detta student vid vårt universitet. Vid vår årshögtid nyligen fick Martin motta Norrlands stora journalistpris, Västerbottens-Kurirens jubileumsfonds publicistiska pris.

Mer högklassig läsning

Aktum Extra bjuder även på läsning om vår unika företagsforskarskola, om vår psykologmottagning, om planerna kring vår blivande arkitekthögskola, om vårt kommande idrottslabb, om några av våra studenter som seglat jorden runt, om en hedersdoktor som ska få Nobelpris och om våra framgångsrika alumner. Vidare kan du ta del av våra ambitioner att öka antalet kvinnliga professorer vid vårt lärosäte.

Sist, men givetvis inte minst, hittar du på sista sidan ett kåseri om våra västerbottniska författare och tillika hedersdoktorer vid Umeå universitet: Sara Lidman, Torgny Lindgren och högaktuelle PO Enquist. Trevlig och givande läsning.

• Publicerad i Aktum Extra, november 2008

Redaktör: Göran Sandberg