Publicerad: 2012-05-25

Legendarisk utforskare har gått ur tiden

NYHET Yngve Ryd, Jokkmokk, dog den 17 maj 2012. Yngve Ryd kom att med stort tålamod och djupt intresse samla och publicera mänskliga erfarenheter av livet i Lappmarken som få andra kan man mäta sig med.

"Tidsplaner är oseriöst"
(Yngve Ryd)

Yngve Ryd efterlämnar sig en gedigen produktion av böcker som många gånger baserades på mängder av långa intervjuer med människor med en typ av livserfarenheter som snart inte längre finns. Hans arbete framstår i all sin grundlighet och ambition lika välgjort som vilken annan forskning som helst.

2008 utsågs Yngve Ryd till Hedersdoktor vid humanistiska fakulteten, Umeå universitet.

Några av Yngve Ryds större verk:
1980 Timmerskogen - Skogsarbetare från Jokkmokk berättar, 1981 Jägarliv i Jokkmokks fjällvärld, 1991 Timmerhästens bok, 2001 Snö - En renskötare berättar, 2005 Eld, Flammor och glöd - samisk eldkonst, 2007 Ren och varg - Samer berättar

Läs Tomas Öbergs dödsruna över Yngve Ryd på nsd.se

Se ett klipp på youtube.com där Yngve Ryd berättar lite om hur hans böcker kom till

Redaktör: Per Melander