Publicerad: 2018-02-13

Lena Berggren medverkar i nytt teaterprojekt

NYHET Historikern Lena Berggren, Umeå universitet, kommer under våren att jobba med ett teaterprojekt tillsammans med Västerbottenteatern. Projektet handlar om demokrati och är en kombination av föreläsning och teaterföreställning.

Lena Berggren

Föreställningen Varför ska vi ha demokrati? riktar sig i första hand till gymnasieelever i åk 2-3 över hela länet, och den kommer även att finnas till för folkhögskolor och övrig vuxenpublik. Premiären är satt till 27 februari i Skellefteå och ska spelas under hela våren.

Regissör är Per Wernolf och producent är Olga Pettersson. Medverkar som illustratör gör Kalle Johansson, som tecknat serieboken Vad är egentligen fascism? där Lena Berggren medverkade som samtalspartner och seriefigur. Serieboken om fascism kommer för övrigt inom kort att ges ut i Tyskland.

Läs mer på vasterbottensteatern.se

Redaktör: Per Melander