Publicerad: 2016-10-21

Lena Granstedt i nytt forskningsprojekt

Lena Granstedt

Institutionen för språkstudiers medarbetare Lena Granstedt kommer att vara del av ett nytt forskningsprojekt; SweLL – forskningsinfrastruktur för svenska som andraspråk, som leds av Elena Volodina, Göteborgs universitet. Forskningsprojektet finansieras av Riksbankens Jubileumsfond.

SweLL syftar till att skapa en plattform för att samla in, digitalisera, normalisera, lingvistiskt annotera och elektroniskt tillgängliggöra texter skrivna av inlärare av svenska. En sådan textsamling kommer att exempelvis ge verktyg för analys av inlärarspråk, en portal för datainsamling och sökmöjligheter för L2-material såsom sökningar på behärskningsnivåer och grammatiska strukturer.

Lena kommer att bidra med sin erfarenhet av och kunskaper om utveckling och bedömning av svenska som andraspråk.

Redaktör: Magnus Nordström