Publicerad: 2012-02-28

Lena Gustafsson på vk.se: Fria forskningen får inte isolera sig

NYHET Den fria forskningens betydelse vid universiteten kan inte överskattas. Samtidigt är ett ökat kunskapsflöde till det omgivande samhället och näringslivet viktigt. Det är svårt att förstå att det skulle skada forskningen, om samverkan sker med ömsesidig respekt och förståelse. Det är svårt att förstå att universiteten, forskningen och utbildningen skulle vinna på att isolera sig från övriga samhället och inte ta del av kunskap, idéer och resurser i samverkan med andra parter, både lokalt, nationellt och internationellt.

Det skriver rektor Lena Gustafsson i ett svar på Inge-Bert Täljedals debattartikel ”Samverkan med bevarad trovärdighet” som publicerades i pappersutgåvan av Västerbottens-Kuriren 22 februari.

Fria forskningen får inte isolera sig

Redaktör: Bertil Born