Publicerad: 2014-06-24

Lennart Evrell föreslås bli ny styrelseordförande för Umeå universitet

NYHET Lennart Evrell, vd och koncernchef i Boliden AB, föreslås bli ny styrelseordförande för Umeå universitet. Aktuell start för uppdraget är den 1 augusti.

– Jag hoppas bidra till att förstärka samarbetet mellan näringsliv och akademi. Det är viktigt för att svensk industri ska ha rätt kompetenser med hög kvalitet och därmed vara konkurrenskraftiga på världsmarknaden. Dessutom har jag alltid varit intresserad av utbildningsfrågor och eftersom Umeå universitet är ett av landets största universitet med forskning inom de flesta vetenskapsområdena finner jag mig hedrad att bli erbjuden detta uppdrag, säger Lennart Evrell.

Lennart Evrell är civilingenjör och ekonom och är verkställande direktör och koncernchef i Boliden AB sedan 2008. Han är även styrelseordförande i SveMin, branschförening för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, och styrelseledamot i Svenskt Näringsliv.

– Lennart Evrell har en bred kompetens och en gedigen erfarenhet som ledare. Jag ser verkligen fram emot ett givande samarbete, säger Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet.

Nuvarande ordförande Pär Boman, vd för Handelsbanken, avslutar sitt uppdrag den 31 juli 2014. Västerbottens läns landshövding Magdalena Andersson har lett arbetet med att utse en ny ordförande. Ett förslag har presenterats för utbildningsdepartementet, som förväntas fatta formellt beslut om ordförandeskapet i sommar. Mandatperioden för Lennart Evrell blir 1 augusti 2014 till 30 april 2016.

Pressbild: Lennart Evrell

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet

Redaktör: Karin Wikman