Publicerad: 2019-05-20

Levande frågelådan svarar på elevers nyfikna frågor

NYHET Vilken växt är farligast i världen? Kan man överleva 20 sekunder i rymden utan rymddräkt? Hur kan politikerna påverka klimatet? Mellanstadieeleverna som deltar i Levande frågelådan har många frågor till forskarna. Onsdag den 22 maj i Aula Nordica får de svar på sina funderingar – och får se en rad spännande experiment.

Drygt 780 mellanstadieelever, varav de flesta är femteklassare, och deras lärare från 20 skolor, kommer i år att besöka Levande frågelådan. De flesta klasserna kommer från Umeås närområde, men också långväga ifrån. Längst färdväg har skolorna från Volgsjö och Vilhelmina, cirka 50 mil tur och retur.

– Som vanligt får vi massor av frågor om rymden och aliens, supernovor och svarta hål, men också om smarta robotar och smarta människor, säger Lennart Johansson, projektledare. Vi kommer också att fråga om någon vill testa att utsättas för hård blåst i vår vindotron som kan leverera en orkan!

800 frågor inskickade

Eleverna har fått skicka in sina frågor i förväg och experterna har fått in cirka 800 frågor. I Aula Nordica på Umeå universitet får eleverna sedan möta forskarna som svarar på ett urval av frågorna. I expertpanelen ingår Patrik Norqvist, rymdfysik, Bent Christensen, ekologi, Klara Leffler, matematik och matematisk statistik, Kristina Lejon, immunologi, Solomon Tesfalidet, kemi, Ulrik Söderström, tillämpad fysik och elektronik, Stefan Jansson, växtfysiologi, och Natuschka Lee, biologi.

På scenen visas en rad spännande experiment, bland annat visas en vindmaskin som blåser mer än full storm och eleverna får under föreställningen dessutom möta diverse småkryp.

Moderator och konferencier är Martin Emtenäs, känd som programledare i SVT:s Mitt i naturen. Det är 15:e året i rad som Levande frågelådan arrangeras vid Umeå universitet.

Tid: Onsdag 22 maj kl 10-12 (efter frågestunden fikar och minglar barn och lärare i Brashörnan)

Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Läs mer om Levande frågelådan

Intresserade journalister är välkomna att delta. Frågelådan filmas och direktsänds på universitetets hemsida, https://live.umu.se/.

För mer information, kontakta gärna:

Lennart Johansson, projektledare, teknisk-naturvetenskapliga fakulteten
Telefon: 090-786 64 78, 070-206 35 64