Publicerad: 2017-05-15

Levande frågelådan svarar vetgiriga mellanstadieelever

NYHET Hur mycket vatten innehåller ett träd? Varför är bajs brunt? Vid vilken temperatur smälter sten? Mellanstadieeleverna har många frågor till forskarna i Levande frågelådan. Onsdag den 17 maj i Aula Nordica får eleverna kluriga svar på sina funderingar.

Drygt 730 mellanstadieelever, varav de flesta är femteklassare, och deras lärare från 26 skolor, kommer i år att besöka Levande frågelådan. De flesta klasserna kommer från Umeås närområde, längst väg åker eleverna från Blattnicksele, fem timmar i buss enkel väg, för att delta i arrangemanget.

– I år har vi fått många frågor om liv i rymden och att resa till andra planeter som vi förstås ska försöka ge bra svar på. Om allt går som vi vill kommer vi också att bjuda på en riktigt fet smäll, säger Lennart Johansson, projektledare.

Över 1 000 frågor inskickade

Eleverna har fått skicka in sina frågor i förväg, över 1 000 frågor har experterna fått in. I Aula Nordica på Umeå universitet får eleverna sedan möta forskarna som svarar på ett urval av frågorna. I forskarpanelen ingår Patrik Norqvist, rymdfysiker, Bent Christensen, ekolog, Christan Bigler, geovetare, Solomon Tesfalidet, kemist, Kristina Lejon, medicinare, Ulrik Söderström, teknik, Klara Leffler, matematiker, och Stefan Jansson, växtforskare.

På scenen visas en rad spännande experiment och eleverna får under föreställningen dessutom möta både småkryp och reptiler.

Moderator och konferencier är Martin Emtenäs, känd som programledare i SVT:s Mitt i naturen. Det är trettonde året i rad som Levande frågelådan arrangeras vid Umeå universitet.

Tid: 17 maj kl 10-12 (efter frågestunden fikar och minglar barn och lärare i Brashörnan)
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Läs mer om Levande frågelådan

Intresserade journalister är välkomna att delta. Frågelådan kommer i år att filmas och medier som eventuellt vill använda filmklipp från evenemanget kan kontakta Lennart Johansson.

För mer information, kontakta gärna:

Lennart Johansson, projektledare, teknisk-naturvetenskapliga fakultetenTelefon: 090-786 64 78, 070-206 35 64
E-post: lennart.johansson@umu.se

Bildtext: Fysikern Patrik Norqvist är en av Levande frågelådans experter.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog