Publicerad: 2014-09-24

Levda läsningar – tre audiovisuella gestaltningar av Sara Lidmans arkiv

NYHET Välkomna till konstinstallation, föreläsningar och boksläpp i HUMlab-X, Konstnärligt campus, Umeå universitet, 5–19 oktober 2014

Sara Lidman, älskad författare och stridbar politisk ikon, satte Missenträsk på litteraturens världskarta. Hennes omfångsrika författararkiv finns samlat i Forskningsarkivet vid Umeå universitetsbibliotek. I den nya boken Stilens munterhet har litteraturvetaren Annelie Bränström Öhman gjort ett kommenterat urval ur Sara Lidmans dagböcker från den tid som kanske är hennes allra mest produktiva och framgångsrika, nämligen åren mellan 1975 och 1985.

Tillsammans med Annelie Bränström Öhman och HUMlabs Jon Svensson och Mattis Lindmark har bildkonstnären Maria Sundström skapat en konstutställning, Levda läsningar, tre audiovisuella gestaltningar av Sara Lidmans arkiv, av fotografi, rörlig bild och röster baserat på Sara Lidmans dagböcker och annat arkivmaterial. Hon låter oss uppleva Saras värld, från skrivbordet i Missenträsk till två barns utforskande av gångtunneln ”Lev!” vid Umeå centralstation.

Välkomna att leva i Sara Lidmans läsningar i HUMlab-X, 5–19 oktober 2014!

Utställningen är öppen:

5–19 oktober 2014Tisdagar 11.00–20.00
Onsdagar-söndagar 11.00–18.00

Vernissage:

Söndag 5 oktober kl 14.00
HUMlabs konstnärlige ledare Carl-Erik Engkvist inleder vernissagen, därefter visar Annelie Brännström-Öhman och Maria Sundström verket. Välkommen att upptäcka Sara Lidmans dagböcker med oss!

Föreläsning:

Bildmuseet/Flex-hallen tisdag 14 oktober kl 18.30Annelie Bränström Öhman, Maria Sundström och Jon Svensson samtalar om metoder och gestaltningsformer för ett konstnärligt utforskande av författararkivet som kunskapskälla med utgångspunkt i den aktuella utställningen Levda läsningar och boken Stilens munterhet. Sara Lidmans författardagböcker från Missenträsk 1975-1985.

Moderator: Sara Meidell, Västerbottenskuriren.

Finissage och boksläpp!

Söndag 19 oktober kl 14.00
Vi firar utgivningen av Annelie Bränström Öhmans nya bok "Stilens munterhet". Sara Lidmans författardagböcker från Missenträsk 1975–1985
 och avslutar med en sista visning av Levda läsningar. Eva Bonnier inleder finissagen, som är ett samarrangemang med Sara Lidman-sällskapet och Albert Bonniers förlag.

Redaktör: Elin Andersson