Publicerad: 2011-12-15

Lever drömmen som unga företagare

NYHET De vågade klivet från studentliv till tuff verklighet som företagare. Marcus Strandgren och Yazdan Naderi startade den grafiska 3D-studion The Core och bara ett år senare hyllades de på Umeågalan som Årets unga företagare. Nu siktar de vidare mot nya inspirerande uppdrag.

Starten som företagare var omtumlande efter ett studentliv då man lever lite grann i en bubbla, som både Marcus Strandgren och Yazdan Naderi vill beskriva det. Visst krävs det ansvar när man är student men ansvaret som egen företagare är något helt annat, menar de, när de ser tillbaka på sitt första år med bolaget The Core.
Inte lika skrämmande

Men idag är det inte alls lika skrämmande som det var från första början, menar Marcus och Yazdan. Inte minst eftersom de varit kloka nog att ta in hjälp med sådant de inte behärskat. Idag vet de var det finns stöd att hämta om de behöver det. Men första mötet med företagsadministration var lite tung.

– En momsdeklaration är nog det mest skrämmande i hela världen, skojar Yazdan Naderi. Men vi klarar av att fylla i den nu för tiden, fortsätter han.

Digital medieproduktion

Yazdan är ena delen av den duo som driver grafiska 3D-studion The Core. Den andra delägaren är Marcus Strandgren och deras tid tillsammans startade under studierna på Digital medieproduktion vid Umeå universitet. En fredag i december är de tillbaka på universitetet för att berätta om sin resa för dagens studenter på Digital medieproduktion. Kanske är det lite som att komma hem för det var i labbet på institutionen för Informatik som det hela började och där de spenderade många extra kvällar och nätter för att bli ännu duktigare på hantverket med digitala medier.

Fast så här i efterhand har de båda upptäckt att det är de teoretiska studierna som de sätter mest värde på.

– Vi sa det till studenterna också att det är teorin som de ska ta vara på, de praktiska kunskaperna kan man alltid hämta in senare, berättar Yazdan och erkänner att de läroböcker de plöjt om interaktionsdesign, användarupplevelser och designteori inte är något som han annars skulle ha slängt sig över på fritiden.

Stöd av BIC Factory

Efter studierna ville de satsa vidare och tillsammans startade de The Core. De lyckades få starta eget-bidrag och hamnade under BIC Factorys vingar. Yazdan och Marcus kan inte nog prisa lyckan över att få hjälp av en inkubator som BIC Factory.

– Det var räddningen för oss. Är man inte expert på att driva företag så bör man ta hjälp, som av BIC Factory, Krenova, Uminova eller någon. Det är nog skrämmande ändå och jag tror inte att vi pallat utan hjälp, säger Marcus Strandgren och småler åt det första året som företagare med allt vad det inneburit av att lära sig hantera administration och deklarationer.

– Vi är ju egentligen några som vill ha kul och göra något kring det, företaget är mer som en biprodukt, förklarar Marcus, fast han betonar att de självklart vill sköta företaget på ett snyggt sätt, men kärnan är deras verksamhet, att skapa 3D-animationer och bygga grafiska digitala presentationer.

Flera höjdpunkter

När de nu ser tillbaka på sitt första år som egna företagare kan de redan lyfta fram flera höjdpunkter. Nu senast var det förstås priset som Årets unga företagare vid Umeågalan 2011 och alla hyllningar i samband med det. Men det finns också fler höjdpunkter.

– En rejäl kick var det första uppdraget. Det gav en viss självsäkerhet att folk ville betala för det vi gjorde. Sedan kom Umeågalan 2010 där vi gjorde alla grafiska presentationer som visades på duken, berättar Yazdan.

– Det gav en snabb skjuts ut i verkligheten. Umeågalan skulle ju vara ett visst datum vare sig vi var klara eller inte, så vi var tvungna att vara klara. Det satte både vår organisation och arbetsmoral på prov, säger Marcus.

Arbetsmoral

Just arbetsmoralen är det nog i och för sig inte någon som kan klaga över när det gäller The Core. De håller gärna 40 arbetstimmar i veckan men när projekt går in i slutskedet blir det ibland både 80 och 90 timmar under en vecka.

Men det kan de stå ut med, menar Marcus, inte minst när de får uppskattning av sina kunder.

– En av höjdpunkterna under vårt första år var när vi fick återkommande kunder för man vet inte riktigt vad kunderna tycker förrän de kommer tillbaka, säger Marcus uppenbart glad över att många kunder på så sätt visar sin uppskattning.

Vill utvecklas vidare

Nästa år då? 2012 ligger i sin linda och nu gäller det för Marcus och Yazdan att fortsätta visa att de förmår driva sitt företag. Vilket inte verkar som något större problem för kunderna har verkligen börjat strömma till och därför har de tagit in Jonas Eriksson, också han från Digital medieproduktion, som extraanställd.

Men på en direkt fråga så är det det egna hantverket och kunskapen som de båda trycker mest på att vilja få utveckla.

– Man är sin egen hårdaste kritiker och tycker alltid att det man just gjort kunde ha blivit bättre. Så då försöker man också göra nästa sak bättre, förklarar Marcus.

– Förhoppningsvis blir man väl aldrig nöjd men det är också det som sporrar, säger Marcus och hoppas liksom Yazdan att de ska få se fram mot många fler roliga och inspirerande uppdrag också under det kommande året.

Bilden ovan: I mitten Yazdan Naderi och Marcus Strandgren som startat The Core. Till vänster Lena Öhlund, verksamhetsledare på BIC Factory som ger stöd till The Core, och till höger Jonas Eriksson, extraanställd utvecklare och designer på The Core.

Redaktör: Mikael Hansson