Publicerad: 2008-05-04

Linköping i topp i Skolornas fysiktävling

NYHET Tre gymnasister från Linköpingsskolor placerade sig i toppen när Umeå universitet arrangerade Skolornas fysiktävling. Gunnar Peng, Katedralskolan i Linköping, fick full poäng på både den experimentella och teoretiska delen, något som aldrig tidigare hänt i tävlingens historia.

De fem först placerade i finalen utgör Sveriges lag i fysikolympiaden som går i Hanoi, Vietnam, 20-29 juli. 1. Gunnar Peng, Katedralskolan, Linköping 2. Petter Säterskog, Berzeliusskolan , Linköping 3. Carl Andersson, Östrabogymnasiet, Uddevalla 4. Karl Larsson, Katedralskolan, Linköping 5. Rikard Lundmark, Gislaveds gymnasium, Gislaved 6. Viktor Hallman, Polhemsgymnasiet, Göteborg
7. (resterande finalister delar på 7:e platsen och anges i bokstavsordning) Kalle Arvidsson, Gislaveds gymnasium, Gislaved Daniel Lier, Östrabogymnasiet, Uddevalla Jonathan Lindgren, Åva gymnasium, Täby Per Moosavi, Danderyds gymnasium, Danderyd Lowe Wilsson, Bergslagsskolan, Karlskoga.

Gunnar Peng har även kvalificerat sig till matematikolympiaden som går samtidigt med fysikolympiaden. Han väljer att delta i matematikolympiaden och därför ersätter Viktor Hallman som kom på sjätte plats honom. Det är också oklart om Petter Säterskog kan delta i fysik-olympiaden eftersom han kvalificerat sig till biologiolympiaden.

Skolornas fysiktävling anordnas sedan 1976 varje år av Svenska Fysikersamfundet. Den är i första hand avsedd för tredje årets gymnasister och i år hölls finalen i Umeå. Det fanns närmare 30 000 kronor i penningpriser. Årets tävling arrangerades med stöd av Erna och Victor Hasselblads stiftelse, Kempestiftelserna, Erik Johan Ljungbergs Utbildningsfond, Physica Scripta, David Griffin och Umeå universitet.

För ytterligare information, kontakta: Sune Pettersson, institutionen för fysik Telefon: 090 - 786 6340, 073-0477153
E-post: sune.pettersson@tp.umu.se eller Patrik Norqvist, institutionen för fysik Telefon: 090 – 786 5031, 070-6960311
E-post: patrik.norqvist@space.umu.se

Hemsida: www.fysikersamfundet.se/fysiktavlingen.html