Publicerad: 2017-04-03

Lisa Hed får NTK:s pedagogiska pris

NYHET Lisa Hed, universitetslektor vid Institutionen för matematik och matematisk statistik, Umeå universitet, får Umeå naturvetar- och teknologkårs pedagogiska pris. Hon får ta emot priset vid kårens årshögtid och kommer också att uppmärksammas vid universitetets vårpromotion.

Varje år utser Umeå naturvetar- och teknologkår, NTK, en pristagare för pedagogiska insatser. Det är studenternas pris till en lärare som utmärker sig bland andra, och som på ett förtjänstfullt sätt har verkat för att få studenterna intresserade och engagerade i sina studier. Syftet med priset är att stimulera lärarkåren vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet till fortsatt pedagogisk utveckling. Alla kårmedlemmar som studerar vid fakulteten kan nominera pristagare. Juryn består av NTK:s utbildningsbevakningsenhet och dess ordförande.

I år går priset till Lisa Hed, Institutionen för matematik och matematisk statistik. Prismotivationen lyder:

”Med ett brinnande intresse för pedagogik visar Lisa prov på hur man med hjälp av pedagogiska medel får med sig studenterna i insamlandet av kunskap. Den passionen Lisa visar vid varje kurstillfälle för inte vara så att hon envetet vill få med alla på tåget, utan passionen för ämnet matematik smittar av sig så att studenterna vill vara delaktiga. Lisa anser att hennes uppdrag som lärare är att försöka ge studenterna relevanta verktyg och därigenom skapa bra förutsättningar för att studenterna själva ska kunna skapa sig sin egen kunskap. den Målsättningen i kombination med att Lisa är en inspirerande person gör att studenterna ser fram emot varje lektion.”

Läs mer om NTK:s pedagogiska pris

Redaktör: Anna-Lena Lindskog