Publicerad: 2021-05-20

Ny bok om litteratur i medicinsk humaniora

NYHET Boken Litteratur och läkekonst: Nio seminarier i medicinsk humaniora visar hur dynamiskt litterära texter kan interagera med naturvetenskapliga perspektiv och nyansera diskussionerna om kropp och själ, liv och död inom läkarutbildningen.

Evelina Stenbeck, lektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper har tillsammans med Katarina Bernhardsson och Immi Lundin, båda från Lunds universitet, skrivit och redigerat boken Litteratur och läkekonst: Nio seminarier i medicinsk humaniora.

– Mina tre texter handlar om poesiläsning efter studenternas första obduktionstillfälle, kreativt skrivande som metod för medicinare och om den unga läkarens erfarenheter, uttryckta i poetisk form. Texterna är baserade på hur vi praktiskt arbetar med skönlitteratur och kreativt skrivande på läkarprogrammet i Lund, säger Evelina Stenbeck, lektor i litteraturvetenskap.

Katarina Bernhardsson, Immi Lundin och Evelina Stenbeck är litteraturvetare som utgår från sina egna praktiska erfarenheter inom medicinsk humaniora och demonstrerar hur texter av exempelvis Kafka och Woolf kan bidra till att fördjupa dagens läkarutbildning.

Mer om författarna

Evelina Stenbeck är lektor i litteraturvetenskap med inriktning mot kreativt skrivande vid Umeå universitet. Hon disputerade 2017 med avhandlingen Poesi som politik. Aktivistisk poetik hos Johannes Anyuru och Athena Farrokhzad och arbetade därefter som lärare och forskare i medicinsk humaniora vid Lunds universitet. Hon har även undervisat på Författarskolan vid Lunds universitet.

Immi Lundin är kulturjournalist och litteraturvetare.

Katarina Bernhardsson är docent i litteraturvetenskap, lektor i medicinsk humaniora och biträdande centrumledare för Birgit Rausing centrum för medicinsk humaniora vid Lunds universitet.

Läs mer om boken här på adlibris.com