Publicerad: 2014-03-21

Litteraturforskning uppmärksammas på Världspoesidagen

NYHET Julia Pennlert, doktorand i litteraturvetenskap, Umeå universitet, har som avhandlingsprojekt att studera hur poesi publiceras och kommuniceras på nätet. På Världspoesidagen 21 mars är hon inbjuden att medverka vid ett seminarium i Lund för att berätta om sin forskning.

Julia Pennlert

Julia Pennlert berättar hur Världspoesidagen eller World Poetry Day, inrättades av UNESCO 1999 för att uppmuntra till att ägna sig åt poesi, både att läsa och skriva. På många håll anordnas därför läsningar, poesisamtal, skrivararrangemang och så vidare - just på den dagen.

Man brukar konstatera att poesin, som tryckt media i bokform, lever i skuggan, men att den blommar på nätet, hur ska man tolka det?

– Jag tror att det är lite av en myt att den tryckta poesin skulle leva i skuggan eller som det har diskuterats under de senaste åren, närmast dödförklarad. Under de senaste åren har flera sätt att göra sin egen diktsamling blivit möjliga tack vare digital teknik, berättar Julia Pennlert.

– På Internet finns flera sajter också för skönlitterärt skrivande, bland annat den sajten poeter.se som jag undersöker i min avhandling. Jag tror att man ska se det som att poesin på flera sätt har fått tillbaka sin historiskt viktiga sociala funktion, som tidigare i litteraturhistorien funnits i exempelvis litterära salongerna, i skrivarcirkeln etc.
Hon menar vidare att det onekligen verkar vara så att skrivandet av poesi i alla fall är högst levande och växer, och att frågan istället blir vad som händer med läsandet nu när skrivandet och publicerandet med internet blivit så enkelt; när läste du en diktsamling senast?

Årets Världspoesidag kommer du alltså kunna fira i Lund?

– Ja, jag blev inbjuden av Lunds Universitet för att samtala och presentera min forskning. De skulle ha ett särskilt seminarium som skulle handla om poesisajter, som poeter.se och de vill ha mig med. Det är så klart jättekul!
– Jag kommer att prata om hur de digitala texterna, alla de dikter som publiceras på poeter.se – där det ju publiceras 300 dikter om dagen! – kan ses som en utmaning för den litteraturvetenskapliga forskningen och föreslå hur vi kan använda oss av olika typer av metoder för att undersöka dessa typer av sajter.

Hör även Julia Pennlert berätta om sin forskning i avsnitt 07 av Mediespanarna

Redaktör: Per Melander