Publicerad: 2012-08-27

Litteraturvetare Anders Johansson aktuell med boken Critica Obscura

NYHET I slutet av september släpper Anders Johansson, litteraturvetare vid Umeå universitet, boken Critica Obscura. I boken möts skönlitteraturen, litteraturkritiken och litteraturvetenskapen i sex koncentrerade essäer.

Anders Johansson är litteraturvetare men skriver också litteraturkritik för tidningen Aftonbladet. Anders menar att litteraturvetenskapen, litteraturkritiken och skönlitteraturen ofta är omotiverat åtskilda. Boken Critica Obscura handlar om relationerna dem emellan. – Litteraturkritiken är en form av litteratur i egen rätt, säger han.

Diskussionerna i boken kretsar kring bland andra Tormod Haugland, Maja Lundgren, Lars Mikael Raattamaa, Liv Strömquist, Stig Sæterbakken och framförallt
 filosofen Theodor W. Adorno. Adornos syn på litteraturen har länge intresserat Anders. – Han gör litteraturen till något väldigt viktigt. Litteratur utgör för Adorno en möjlighet att överskrida relativismen och närma sig en sanning, säger Anders.

Även valet av essän som form har sitt ursprung i Adornos tankesätt. – Bland litteraturvetare vid Umeå universitet är essän något vi ofta jobbar med. Essän är dock inte accepterad i alla sammanhang utan avfärdas ibland som något mer lättviktigt. Men enligt Adorno är essäformen det enda sättet att nå fram till den sanning litteraturen innehåller, säger Anders.

I sex essäer försöker Anders bejaka essäns materialitet och sin egen subjektivitet med syfte att nå fram till något objektivt. Den kritiska uppgiften, skriver han i Critica Obscura, ”är varken att återvända till verket i sig eller att anpassa verket till den individ man uppfattar sig som. Kritik är den händelse där båda transformeras.”

Boken Critica Obscura, som kan rekommenderas till er som undrar varför man ska läsa litteraturvetenskap eller tycker att dagens litteraturkritik är för strikt och stel, kommer med säkerhet själv bli ämne för kritik. – Jag är glad om någon tycker något överhuvudtaget, avslutar Anders.

Kontaktuppgifter och mer information om Anders Johansson

Boken ges ut av bokförlaget H:ström - Text & Kultur