Publicerad: 2020-12-04

Litteraturvetare medverkar i Nordisk poesi

NYHET Tre litteraturvetare från Institutionen för kultur- och medievetenskaper återfinns i senaste numret av Nordisk Poesi.

Text: Jonas Vågström

I senaste numret av Nordisk PoesiTre återfinns tre litteraturvetare från Institutionen för kultur- och medievetenskaper! Peter Henning, Jimmie Svensson och Evelina Stenbeck som även är gästredaktör för detta nummer.

Senaste numret av Nordisk poesi har tema "poesi och tradition" och alla tre bidrar med varsin artikel med olika infallsvinkar på ämnet. Med i nummret återfinns också Alfred Sjödin från Karlstad Universitet.

Peter Henning skriver om Poetiska arbetsvillkor, Om självkommentaren som samtidspoetisk tendens och historiskt grepp.

Jimmie Svensson skriver om Poet Voice på svenska, Poetisk tradition i uppläsningar av Ida Börjel, Athena Farrokhzad och Jenny Wrangborg.

Evelina Stenbeck, som bidrar både med en artikel och är gästredaktör, skriver om Historiseringens konst, Dialektiska bilder och montage i Ida Börjels Ma.

Läs mer på idunnno

Medverkande litteraturvetare