Publicerad: 2016-08-25

Livestream med björnar som fångar lax lockar miljoner

NYHET Vad är det som får miljontals människor att engagera sig och titta på en Bear Cam som visar björnar i Alaska? Hur nära kan en egentligen komma naturen via en dator? Finn Arne Jørgensen, teknik- och miljöhistoriker, Umeå universitet, skriver om internetfenomen och naturupplevelser i senast numret av The Atlantic.

Ur artikeln: ”… connecting nature with the social web helps national parks remain relevant in the digital age. Roy Wood, the ranger behind the Bear-Cam initiative, has called the livestream a “virtual campfire” and global meeting place for people to engage with the bears at the falls. Regular viewers have indeed formed a kind of community with each other, park rangers, and even the bears themselves…”

Läs artikeln på theatalantic.com

Se livestreamen från Alaska

Tidningen The Atlantic är grundad 1857 och har samma litterära status som The New Yorker