Publicerad: 2005-06-28

Livets vardagsmysterier avslöjas i ny roman

NYHET Varför faller smörgåsen alltid med smöret neråt? Varför det är så svårt att öppna frysen andra gången? Varför sugs duschdraperiet alltid in mot kroppen när man duschar? Dessa och över 250 andra vardagsmysterier besvaras i en ny bok.

Text: Karin Wikman

Boken ”Fysik i vardagen – 257 vardagsmysterier förklarade över en kopp kaffe” är skriven av Maria Hamrin och Patrik Norqvist, universitetslektorer i fysik vid Umeå universitet. Författarna vänder sig till alla nyfikna personer som vill förstå hur vår omgivning fungerar utan att behöva använda sig av avancerad fysik och matematik. Boken är utgiven av Studentlitteratur.

”Fysik i vardagen” följer hemvårdaren Nicke som i samtal med en egensinnig gammal dam får lära sig grunderna i fysik. Sina nyförvärvade kunskaper använder han sedan för att förstå de mysterier han stöter på i sin vardag. Boken visar hur okomplicerad och intressant fysik faktiskt kan vara. Författarna hoppas att boken kan fungera som inspiration till lärare i den svenska skolan, och ge dem mod att konfrontera eleverna med ett naturvetenskapligt tankesätt.

Boken har sitt ursprung i en sommarkurs som gavs för lärare, lärarstudenter och andra intresserade studenter vid Umeå universitet första gången sommaren 2003. För att tilltala en bred läsekrets, är boken skriven i romanform. Ett syfte med boken är att nå en målgrupp som inte är så van vid att läsa naturvetenskapliga texter, men som är intresserad av hur deras omgivning fungerar.

Maria Hamrin och Patrik Norqvist har båda doktorerat i rymdfysik och arbetar som universitetslektorer i fysik vid Umeå universitet. De forskar i rymdfysik men undervisar inom många andra områden av fysiken. Bland annat undervisar de om vardagsfysik. För att intressera ungdomar för naturkunskap ger de årligen ett flertal populärvetenskapliga föreläsningar om vardagsfysik på grundskolor och gymnasium.

Recensionsexemplar kan beställas via e-post från Studentlitteratur via marie.delamotte@studentlitteratur.se.

För ytterligare information, kontakta:

Patrik Norqvist, universitetslektor vid institutionen för fysik
E-post: patrik.norqvist@space.umu.se

Maria Hamrin, universitetslektor vid institutionen för fysik
E-post: maria.hamrin@space.umu.se