Publicerad: 2015-12-16

Livsmedelsverket följer Umeå-forskares råd om ökad D-vitaminberikning

NYHET Redan för mer än tre år sedan varnade Jonatan Salzer och Peter Sundström, båda läkare och forskare vid Umeå universitet, för att låga nivåer av D-vitamin kan öka risken för att drabbas av MS. Nu följer Livsmedelsverket deras rekommendationer och föreslår att fler produkter ska berikas med D-vitamin, och nivåerna ska höjas i flera produkter.

Bakgrunden är att dels att D-vitamin är ett av få vitaminer det kan vara svårt att få i sig i tillräcklig mängd, dels att D-vitaminnivåerna överlag har sjunkit på senare.

I sina studier av riskfaktorer för MS (multipel skleros) kunde läkaren Jonatan Salzer och överläkaren Peter Sundström, båda vid Instutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap vid Umeå universitet och verksamma vid Norrlands universitetssjukhus (NUS), visa att personer med höga nivåer av D-vitamin hade betydligt minskad risk för MS jämfört med de som hade låga nivåer.

Vintersol över Campus Umeå
Vintern i norra Sverige är vacker, men antalet soltimmar få, så den källan till D-vitamin räcker inte. Men vi får också i oss D-vitamin genom mat som fisk, ägg och kött – och mjölk- och matfetssprodukter som vitaminberikas.
Foto: Mattias Pettersson

Resultaten, som till stora delar bygger på biobanksforskning, lyfts fram i Salzers avhandling från våren 2013, "Miljöfaktorers betydelse för multipel skleros" (se länken 2013-02-20). Där påpekas också att skydds- och riskfaktorerna hade större påverkan på MS-risken hos unga individer, vilket talar för att försök att förhindra utvecklingen av MS bör rikta in sig på barn och unga vuxna.

Sedan dess har fler forskare inom olika discipliner från flera lärosäten varnat för riskerna med låga nivåer av D-vitamin – som alltmer framstår som en förbisedd och allvarlig riskfaktor för en lång rad kroniska sjukdomar.

I maj skickade Livsmedelsverket ett första förslag på remiss till berörda myndigheter, livsmedelsföretag och organisationer, och det har nu har omarbetats för en ny remissomgång som sträcker sig till 29 januari 2016.

Livsmedelsverkets pressmeddelande

2015-12-15: Extra D-vitamin i fler livsmedel – ny remissomgång av förslag om berikning

Psykologerna Bejerot och Humble i Svenska Dagbladet

2015-01-18: Brist på D-vitamin måste tas på allvar