Publicerad: 2010-04-19

"Lost and Found" avslutas med stort seminarium

NYHET Välkommen till Bildmuseet på lördag 24 april då internationella konstnärer, forskare och aktivister diskuterar arkivet ur ett queerperspektiv. Dessutom premiär för Mattias Olofssons performance med musik av Moa Daimar.

Vårens stora utställning Lost and Found: Queerying the Archive på Bildmuseet avslutas i helgen med ett stort internationellt seminarium. Välkommen på lördag 24 april kl 13-17 till en eftermiddag där konstnärer, forskare och aktivister diskuterar arkivet ur ett queerperspektiv.

Fyra av deltagarna i utställningen Lost and Found – Aleesa Cohene, Cecilia Barriga, Andy Candy och Benny Nemerofsky Ramsay – presenterar sina verk och sin konstnärliga praktik. Föreläsningar av Gavin Butt, konstvetare och queerforskare vid Goldsmiths, University of London och Ulrika Dahl, genusforskare vid Södertörns högskola.

Dessutom, premiär för Mattias Olofssons performance Vår västerbottniska historia, ett verk som producerats direkt för seminariet och som bland annat utgår från Västerbottens museums fotografiska samlingar. Musik av Moa Daimar.

Seminariet Queerying the Archive arrangeras av Bildmuseet tillsammans med Umeå centrum för genusstudier. Samarrangörer: Konsthögskolan, Institutionen för kultur- och medievetenskaper och Challenging Emotions inom forskarprogrammet Challenging Gender, Umeå universitet.

För ytterligare information, kontakta gärna Katarina Pierre, intendent, Bildmuseet, Umeå universitet
katarina.pierre@bildmuseet.umu.se
090-786 96 32 eller 786 52 27