Publicerad: 2023-09-28

Ludvig Edman belönas för lysande arbete

NYHET Professor Ludvig Edman tilldelas ERC Advanced Grant på 2,5 miljoner euro för att utveckla sin forskning om tekniken bakom en ny sorts supertunn och flexibel ljuskälla, LEC.

Ludvig Edman har forskat vid Institutionen för fysik på Umeå universitet sedan 1996, med ett par avbrott för utbildning och forskning i Kalifornien. Nu har Europeiska forskningsrådet, ERC, tilldelat honom ERC Advanced Grant i hård konkurrens med forskare från hela Europa.

– Jag kan fortfarande inte riktigt fatta det. Det både roligt och stimulerande att få en genuin kvalitetsstämpel på att vi bedriver spetsforskning. Även om anslaget går till mig personligen så är det definitivt mina doktorander och kollegor som har bidragit till att göra det möjligt, säger han.

Ludvig Edman och hans forskargrupp studerar hur man kan kontrollera funktionen hos organiska halvledare för att möjliggöra en ny typ av tunn, flexibel och formbar ljuskälla. Den kan designas i olika färger och mönster och tryckas eller sprejas ut på i princip vilken yta som helst, till exempel tyg, plast eller metall, och drivas av ett enkelt batteri eller trådlöst.

– Jag vågar säga att vi leder utvecklingen av de här lysande, tunna filmerna. De är miljövänliga eftersom vi visat att de kan vara helt fria från kritiska råmaterial och metaller. De är enkla att tillverka energi- och materialeffektivt, säger Ludvig Edman.

För elva år sedan var Ludvig Edman med och skapade företaget LunaLEC som tar fram praktiska tillämpningar av tekniken. Några tidiga projekt har handlat om utveckling av lysande filtar för hemmabehandling av gulsot hos nyfödda och medicinförpackningar som lyser i grönt eller rött beroende på om patienten tagit sin medicin eller inte.

ERC Advanced Grant ger nu Ludvig Edman möjlighet att skala upp grundforskningen bakom tekniken de närmsta åren.

– Det kommer att göra jättestor skillnad. Jag tror och hoppas att vi med detta kommer att kunna attrahera de mest lovande och skickligaste forskarna för att utföra spännande grundforskning, som i sin tur kan möjliggöra utvecklingen och realiseringen av ny teknik i Umeå och i Sverige, säger han.

Läs ett längre reportage om Ludvig Edman och hans forskning

Om ERC Advanced Grant

Europeiska forskningsrådet, ERC, främjar forskning av högsta kvalité inom alla vetenskapliga områden genom omfattande och långsiktig finansiering. ERC stödjer spetsforskning, mång- och tvärvetenskapliga projekt och banbrytande idéer i nya och framväxande områden.

ERC Advanced Grant är på 2,5 miljoner euro och riktar sig till etablerade forskare med betydande forskningsinsatser de senaste tio åren. Ett fåtal svenska forskare brukar tilldelas anslaget varje år.