Publicerad: 2011-09-26

Lyckad ForskarFredag i Umeå

NYHET Fredagens stora populärvetenskapliga arrangemang ForskarFredag blev en lyckad tillställning. Totalt besökte närmare 550 personer de olika aktiviteterna.

Många barnfamiljer lämnade TV-soffan i fredags för att testa olika experiment… och för att äta glass gjord av flytande kväve. Totalt var det närmare 250 personer som besökte öppet hus på kemiska institutionen. Runt 20 forskare var engagerade i tillställningen – allt från doktorander till professorer. – Vi forskare tyckte att det var jättekul och vi såg många glada ansikten. Det var kö till borden med prova på-aktiviteter hela tiden. Föräldrarna puttade fram barnen, men de var lika intresserade själva, berättar Åsa Nilsson Lindgren, som samordnade aktiviteterna.
Institutionen hade också besök av närmare 80 gymnasieelever på eftermiddagen.

Från småbarn till pensionärer

I Glashuset tog forskarna emot inbjudna besökare av vitt skilda åldrar – från femåringar till pensionärer – på temat Smaka på forskning. De medverkande forskarna var Steven Nordin och Eva Palmqvist från institutionen för psykologi samt Maria Waling och Petra Rydén. – Forskarna var otroligt engagerade och var helt fantastiska på att anpassa sina aktiviteter för de olika åldrarna, berättar Carina Dahlberg från informationsenheten som fanns på plats.
Dessutom bjöd Backenskolans musikklass på ett uppträdande med sånger om mat. De ackompanjerades av den pianospelande professorn Torgny Stigbrand.

Vansinnigt roligt

Kemisten Lars Lövgren fanns på plats på DUÅ och berättade om vad som händer när man till exempel gravar lax, kokar ägg och vispar en marängsmet.
– Det var vansinnigt roligt. Mycket folk kom och lyssnade och de stod kvar länge. Flera familjer med barn hade alldeles uppenbart kommit enkom för att se vad jag hade att visa.

Fina samtal

På fritidsgården Athena på Ersboda befann sig Elza Dunkels och Camilla Hällgren, båda verksamma vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. – Det blev en riktigt trevlig kväll på Athena. Även om vi hade lite teknikstrul fick vi möjlighet till fina samtal med ungdomarna, berättar Camilla Hällgren.
Dessutom medverkade Kristin Olsson och Anna Oscarsson från idrottsmedicin med olika tester. Bland annat gjorde närmare 15 ungdomar ett rätt tufft sprinttest.

Fortsatt samarbete

På Hamnmagasinet visades filmen Motorsågsmassakern och etnologen Jonas Danielsson berättade om censur och 80-talets videovåldsdebatt för drygt 20 ungdomar. Josefine Wälivaara som är doktorand inom drama-teater-film samtalade och visade filmklipp om hur kvinnor skildras i science fiction-filmer. Patrik Berglund från Hamnmagasinet hoppas på ett fortsatt samarbete nästa år.

Nu ska evenemanget utvärderas för att ta tillvara på lärdomar till framtida arrangemang.

Titta på filmer från GlashusetTitta på bilder från fritdsgården Athena

Full rulle på kemiska institutionen. Foto: Eva-Maria Diehl

Kemisten Tobias Sparrman experimenterar med gymnasieelever. Foto: Mattias Pettersson

Steven Nordin, psykologi, berättar om luktsinnet för barn från Backenskolans musikklass år 4. Foto: Mattias Pettersson