Publicerad: 2016-05-30

Lyckat firande på Graduation Ceremony

NYHET Tisdagen den 24 maj uppmärksammades 143 masterstudenter från 20 internationella utbildningsprogram vid avgångsceremonin Graduation Ceremony 2016. Det var andra året i rad som ceremonin hölls och var liksom förra året mycket uppskattad av studenter och gäster.

Ceremonin började med musikunderhållning av Vera Vinter och följdes av ett gratulationstal av rektor Lena Gustafsson där hon bland annat reflekterade över hur tiden som student i Umeå kan förändra hela ens liv och att åren vid Umeå universitet också kan vara början på något nytt.

Vann tävling och fick hålla tal

Shaf Mansour från London var inbjuden att hålla alumnernas tal på Graduation Ceremony. Detta efter att ha vunnit en tävling bland internationella alumner där första priset var en resa till Umeå och äran att hålla talet till studenterna. Shaf Mansour, som studerade juridik vid Umeå universitet 2007/2008, talade bland annat om vikten att ha en "Plan B".

Shaf Mansour kom från London för att hålla alumnernas tal.

– Många har planer. Men alla har inte en plan B. Med plan B menar jag något så enkelt som att ha en alternativ väg till att nå sina mål; om originalrutten tar en kringelkrok längs vägen måste du kunna ändra riktning, men i slutändan når du ändå fram.

Stadsdirektören gratulerade

Jonas Jonsson, stadsdirektör vid Umeå kommun, gratulerade även han studenterna och tackade dem att för att de valt Umeå som studieort. Han betonade vilken multikulturell stad Umeå är och att den drar till sig begåvade människor från hela världen.

– Det är en fin och uppskattad tradition vi har startat här vid Umeå universitet och roligt att vi i år fick ett ökat tryck bland studenterna att delta, berättar Wasif Ali på International Office som tillsammans med Kommunikationsenheten anordnar ceremonin.

Ceremonin avslutades med ett mingel och fotografering. Studenterna uppmuntrades också att gå med i Umeå universitets alumnnätverk för att hålla kontakten med universitetet och få information om framtida nyheter och alumnaktiviteter runt om i världen.

Redaktör: Petra Käck