Publicerad: 2012-04-23

Lyckat för Matilda att starta eget

NYHET Steget från studentliv till att driva eget företag kan vara en utmaning. Men för Matilda Höglund har det gått bra och hon är idag efterfrågad illustratör med egna firman Infografiska. Att visualisera faktafylld information är hennes dagliga fokus.

Infografik är ett område som vuxit sig allt starkare under de senaste åren. När stora mängder data ska visas på ett tydligt sätt kan en bild göra underverk antingen det rör sig om ett historiskt tidsförlopp som ska förklaras, en process i en fabrik eller hur flödet av inlägg på Twitter egentligen ser ut. Infografik hjälper helt enkelt betraktaren att förstå och och ta till sig stora mängder information.

Allt går att förklara med infografik, menar Matilda Höglund, som efter utbildningen Digital medieproduktion vid Umeå universitet idag driver företaget Infografiska i Skellefteå. En sprängskiss av ett oljefilter, en förklarande bild över en maskin som lagar järnvägar eller twitterflödet i Sverige. Kunderna till Matildas byrå Infografiska kommer från vitt skilda håll men Matilda hittar ändå alltid nycklar till att förklara just deras verksamhet.

Visualisera information

För Matilda Höglund har det idag blivit till en daglig utmaning att visualisera information på ett begripligt sätt. Men det började redan när hon var liten. Hennes föräldrar såg att hon hade en stark kreativ ådra och inredde då helt enkelt en liten ateljé åt lilla Matilda. Sedan dess har hon på olika sätt fortsatt att utforska det grafiska arbetet och idag är hennes specialitet illustrationer, grafisk formgivning och 2D animation.

– Det hjälper att ha en personlighet som gillar allt, säger Matilda om de olika uppdragen hon får. Men så gillar hon verkligen att allmänbilda sig.

– Det är kul att ha ett företag inom ett område där det händer så mycket. När jag startade var det knappt någon som visste vad informationsgrafik är, förklarar Matilda Höglund.

Driva eget företag

Men att ta steget från utbildningen Digital medieproduktion till att driva eget företag var inte helt lätt. Hon kunde mycket i sitt hantverk men att driva ett eget företag var mer av ett äventyr. Vad ska hon ta för timpris? Hur ska hon få tid att fortbilda sig? Eller att träffa folk och sköta marknadsföring?

– Det tog ett tag för mig att förstå att alla timmar inte går att debitera, säger Matilda med ett skratt och berättar hur hon fått ökad insikt i att företagandet har sina dolda sidor.

Utbildningen gav perspektiv

Men hon menar att hon inte behöver vara orolig för hon har sett att det finns ett stort behov av infografik. Utbildningen på Digital medieproduktion var också bra för den gav henne perspektiv på hur människor tar till sig information. Där mötte hon lärare som kunde visade på begrepp som edutainment (en sammanslagning av entertainment och education), crossmedia (då flera olika medieplattformar samverkar i kommunikationen) och interaktionsdesign.

– De kunde verkligen lära ut utan att vi behövde känna att vi var i en lärandesituation, säger Matilda Höglund och det märks på henne att hon tagit stort intryck sin utbildning.

– Som student var jag mycket ambitiös, nästan överpresterande. Men det var bra för jag fick med mig en full portfolio vilket gav mig mycket att visa upp direkt. Fast visst var jag sjukt orolig för om det jag gjort skulle duga, säger Matilda med ett skratt.

Lära sig mer

Nöjd blir hon kanske aldrig riktigt och hon vill alltid gå vidare för att lära sig mer. Vilket är nödvändigt eftersom det hela tiden händer mycket inom området infografik. Så det gäller att ständigt vara med och fånga in nya trender.

– Ipad och surfplattor öppnar för nya sätt att ta till sig information. För området informationsgrafik kan det innebära mycket nytt, säger Matilda och fingrar på sin egen platta som hon alltid har med sig. Ännu ett nytt verktyg har kommit till infografikerns verktygslåda.

Redaktör: Mikael Hansson