Publicerad: 2014-10-07

Magasinet Tänk – vinnare av Svenska Publishingpriset

NYHET Umeå universitets magasin Tänk vann Svenska Publishingpriset 2014 – för porträtt med stark personlighet, foto som får ta plats och en utmärkt teknisk produktion.

Svenska Publishingpriset är Sveriges största tävling för produktion av trycksaker och webbsidor för publicering. Konkurrensen är hård, tävlingen lockar flera hundra deltagare varje år. Tänk belönas med en statyett och ett diplom i kategorin tryckta verksamhetstidningar.

Temat för det belönade numret av Tänk är ”mod”, något som återspeglas i möten med forskare som vågat tänka utanför ramarna, konstnärer som ifrågasätter det rådande och människor som med Umeå universitet som bas åkt ut för att göra skillnad i några av världens fattigaste och mest konflikthärjade områden.

Även medarbetartidningen Aktum var nominerad till Svenska Publishingpriset och fick fina omdömen, men i år blev det ingen vinst. Aktum har dock redan vunnit Svenska Publishing-priset 2012. Det året fick också magasinet Tänk och utbildningskatalogen Utbildning 2012-2013 hedrande andraplaceringar i sina kategorier. Webbsidan Aktum online – som är ett komplement till medarbetartidningen Aktum – nominerades till Publishingpriset 2013.

TänkAktum online

Redaktör: Karin Wikman