Publicerad: 2010-04-22

Making Public. Masterutställning i fri konst

NYHET Den 8 maj öppnar Konsthögskolans två examensutställningar i Bildmuseet. 2010 års masterutställning, Making Public, presenterar femton nyutexaminerade konstnärers arbeten – måleri, teckning, fotografi, performance, installation och videoverk.

Bildmuseet 8 - 23 maj 2010

Rasmus Albertsen, Tommy Andersson, Josef Daagarsson, Altansukh Demberel, Henrik Ekesiöö, Elisabeth Frieberg, Ida Hansson, Therese Johansson, Tina Lindberg, Fredrik Nyberg, Camilla Påhlsson, Nils Johan Sjöquist, Per-Arne Sträng, Ylva Westerhult, Martina Wolgast

Sedan september 2009 har masterstudenterna på Konsthögskolan arbetat på sin examensutställning under handledning av curator Adnan Yıldız och professor Florian Zeyfang. Med utgångspunkt i den franske filosofen och sociologen Bruno Latours forskning och författarskap på temat "making things public" har studenterna undersökt den konstnärliga processen, från skapandet i ateljén till presentationen i utställningen. Som en del av de gemensamma förberedelserna anordnades under våren ett seminarieprogram där Elisabet Byre, Dominic Eichler, Ashkan Sephavand och Sven-Olof Wallenstein medverkade. Dessa har också bidragit med texter i den omfattande utställningskatalogen.

Making Public redovisar olika former av risktagande och ifrågasättande av den konstnärliga processen, inte bara genom skapandet av konstverken utan också som en kollektiv diskussion. Denna sammanställning av ett urval av masterstudenternas sena projekt vill fungera som forum och utgångspunkt för en diskussion om ateljén som plats för konstnärligt skapande och forskningsarbete och om den dynamik som ligger i att ett konstverk blir publikt.

I samband med att utställningen öppnas lördagen den 8 maj, framför Ida Hansson sin performance How Lovely to be a Woman kl 13.30 i Helena Elisabeth-kyrkan. Under hela utställningsperioden kommer besökarna att kunna boka in sig för diskussioner med några av konstnärerna, inom det interaktiva projektet Art Dates.

Utställningen pågår mellan den 8 och 23 maj 2010. Samtidigt visas också kandidatprogrammets examensutställning i Galleri 60, en trappa ned i Bildmuseet.

Konstnärerna i masterklassen planerar också ett evenemang på Konsthall C i Stockholm i slutet av maj, då de bland annat ska presentera katalogen Making Public.

Pressvisning och vernissage

Pressvisning torsdag 6 maj kl 10.00
Vernissage lördag 8 maj kl 13.00. Performance av Ida Hansson kl 13.30 i Helena Elisabeth-kyrkan.

För mer information

Adnan Yıldız, curator Florian Zeyfang, handledande professor Konsthögskolan, 090-786 7616  eller 786 6864 Brita Täljedal, intendent Bildmuseet,

Redaktör: Helena Vejbrink