Publicerad: 2023-04-24 Uppdaterad: 2023-06-07, 15:21

Mål: bemöta seniorers ensamhet

NYHET Seniorer som har hemtjänst värderade personligt relevanta aktiviteter, i såväl ensamaktiviteter som aktiviteter med andra, för att kunna vara socialt delaktiga och känna gemenskap. Låg upplevd kvalitet av hemtjänstinsatser var associerat till upplevelse av ensamhet. Detta visar studier i en avhandling av Therese Nordin, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, Umeå universitet.

Text: Claes Björnberg

I studierna var det två perspektiv som dominerade hemtjänstnära professioners resonemang om seniorers ensamhet och sociala behov. Seniorer med hemtjänst beskrevs å ena sidan som värdefulla men sårbara ”andra” med enkla sociala behov, å andra sidan som kompetenta jämlikar med individuella och mångfacetterade sociala behov.

– Tillsammans med hemtjänstpersonal samskapade vi också en arbetsmodell som syftar till att guida hemtjänstpersonal i att upptäcka ensamhet och stödja social delaktighet bland seniorer. Den samskapande processen applicerades sedan på ett arbetsterapeutiskt ramverk för att pröva ut modellen, säger Therese Nordin.

Bemötande av ensamhet

Förståelsen för äldre människors ensamhet och sociala delaktighet i hemtjänstkontext har nyanserats, och även de resonemang som påverkar hemtjänstens praktiska utförande. Arbetsmodellen utgör ett möjligt första steg mot ett mer systematiskt bemötande av ensamhet och sociala behov från hemtjänst.

Analysen av den samskapande processen genom ett arbetsterapeutiskt ramverk kan stödja forskare att med grund i arbetsterapi och aktivitetsvetenskap genomföra samskapande forskning i hemtjänstkontext.

Metod: Fyra studier inkluderades i avhandlingen.

· Intervjuer med seniora hemtjänstanvändare utforskade upplevelser av social delaktighet.

· En totalpopulationsundersökning påvisade samband mellan upplevd omsorgskvalitet och ensamhet.

· Gruppdiskussioner med hemtjänstnära professioner utforskade deras syn på ensamhet stöd för social delaktighet.

· Samskapande workshoppar med hemtjänstpersonal, där de utvecklade strategier för att minska ensamhet.

Om Therese Nordin

Therese Nordin är umeåbo, men uppväxt i grannkommunen Nordmaling. Hon började sitt yrkesliv med att arbeta på boende för äldre personer och senare för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Där odlade hon ett intresse för kommunikation, socialt samspel och hur vi tillsammans skapar förutsättningar för att kunna göra det vi vill. Therese sökte till arbetsterapeututbildning för att kunna renodla sitt arbete mot sådana områden, och under kandidatutbildningen kom hon i kontakt med arbetsterapiforskning. Framledes planerar hon att ägna sig åt både forskning och undervisning i arbetsterapi.

Om avhandlingen

Therese Nordin, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, försvarar sin avhandling Att fånga känslan av gemenskap – uppfattningar av ensamhet och främjande av social delaktighet i hemtjänstkontext, fredag 28 april kl 09.00 i Rotundan.

Fler kontaktuppgifter