Publicerad: 2024-03-01 Uppdaterad: 2024-03-08, 12:38

Malariaforskning i Umeå vinner Hirsch-pris av Karolinska Institutet

NYHET Oliver Billker, Institutionen för molekylärbiologi, vinner Medicine Doktor Axel Hirsch pris år 2024 för sin forskning om malariaparasiter.

Text: Ola Nilsson

Årets Axel Hirsch pris 2024 tilldelas Prof. Oliver Billker för hans banbrytande och innovativa arbete för att förstå malariaparasiters genetik, patogenes och värd/vektor-interaktioner, skriver Medicinska fakulteten vid Karolinska institutet i sin motivering.

Oliver Billker är mycket glad över erkännandet och framhåller att forskning är ett lagarbete.

– Malaria är fortfarande ett enormt problem som bara får en bråkdel så mycket uppmärksamhet som andra infektionssjukdomar. För att stoppa spridningen är det viktigt att förstå hur myggor överför de parasiter som orsakar malaria. Jag är glad att vi tack vare de genetiska verktyg vi utvecklat under årens lopp har kunnat öka takten för nya upptäckter, säger han.

De tre studier som har valts ut för att representera Oliver Billkers arbete är:

• Mosquito cellular immunity at single-cell resolution. Raddi G, Barletta ABF, Efremova M, Ramirez JL, Cantera R, Teichmann SA, Barillas-Mury C, Billker O. Science. 2020. 369(6507):1128-1132.

• Inducible developmental reprogramming redefines commitment to sexual development in the malaria parasite Plasmodium berghei. Kent RS, Modrzynska KK, Cameron R, Philip N, Billker O*, Waters AP*. Nat Microbiol. 2018. 3(11):1206-1213. *Equal contribution.

• Functional Profiling of a Plasmodium Genome Reveals an Abundance of Essential Genes. Bushell E, Gomes AR, Sanderson T, Anar B, Girling G, Herd C, Metcalf T, Modrzynska K, Schwach F, Martin RE, Mather MW, McFadden GI, Parts L, Rutledge GG, Vaidya AB, Wengelnik K, Rayner JC, Billker O. Cell.

Fakta om priset

Medicine doktor Axel Hirschs jubileumsfond inrättades 1960 genom ett gåvobrev från doktor Axel Hirsch med anledning av Karolinska Institutets 150-årsjubileum. Fondens årliga avkastning utgör ett pris som ”av medicinska fakulteten vid Karolinska Institutet skall utdelas som belöning för en av svensk forskare publicerad vetenskaplig skrift av högt värde”. Prissumman är 60 000 kronor.

Oliver Billker
Forskare, professor