Publicerad: 2013-10-24

Malin Isaksson och Maria Lindgren Leavenworth i Go'kväll

NYHET Litteraturvetarna Malin Isaksson och Maria Lindgren Leavenworth vid Institutionen för språkstudier medverkar ikväll (torsdag) i SVT:s Go´kväll.

De två är aktuella med boken Fanged Fan Fiction – Variations on Twilight, True Blood and The Vampire Diaries.

– Vi kommer att prata ganska generellt om vad fan fiction är och introducera ämnet för programmets tittare. Alla är nog inte bekanta med fenomenet, säger Maria Lindgren Leavenworth. Det känns jätteroligt att få komma dit och prata om vår forskning!

Fan fiction är ett fenomen som engagerar många, inte bara inbitna fans som skriver egna historier, utan en hel läsarkrets som vill läsa om sina favoritkaraktärer från böcker, tv-serier och filmer. Maria förklarar också att fan fiction faktiskt är en egen textform och inte bör blandas ihop med så kallade cross-overs eller mash-ups:

– För att det ska vara fan fiction ska man inte tjäna pengar på det. Texterna ska publiceras i olika forum på nätet, där man om man vill kan få förslag och respons av läsare, som också är fans inom samma fandom. Författarna får ofta positiv feedback och respons på hur de kan fortsätta sina historier eller tips på hur de kan göra texterna bättre. Man ska också tydligt kunna se vilken historia och karaktär(er) som texten baseras på.

I och med möjligheterna att publicera sig på olika forum på internet har en helt ny värld öppnat sig för aspirerande författare. Maria tror att många har börjat skriva fan fiction, fått positiv uppmärksamhet och gått över till att skriva "riktiga" böcker.

– Många i tv-publiken ikväll har säkert läst fan fiction utan att veta om det. Flera av uppföljarna till Jane Austens Stolthet och fördom började till exempel som fan fiction.

Ikväll klockan 18.15 på SVT1 gästar alltså Malin och Maria tv-soffan, missa inte det!

Se SVT:s tv-tablå

Redaktör: Veronica Wiman Nilsson