Publicerad: 2023-01-23

Malin Sund föreslås till toppost i Cancerfonden

NYHET Valberedningen föreslår professor Malin Sund vid Umeå universitet till ny ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd.

Text: Ola Nilsson

Malin Sund är professor i kirurgi vid Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap, Umeå universitet, samt vid Helsingfors universitet. Hon är också överläkare i kirurgi vid Norrlands universitetssjukhus.

Cancerfondens forskningsnämnd bedömer alla ansökningar om forskningsanslag och beslutar om medel till de projekt som har störst chans att nå framgångsrika resultat. Under 2022 delade Cancerfonden ut 900 miljoner till cancerforskning.

I sin egen forskning har Malin Sund fokus på cancer i bukspottskörteln. Idag upptäcks tumörer i bukspottkörteln alldeles för sent, vilket gör att dödligheten är hög. Därför har Malin drivit forskningsprojekt för att hitta markörer som tidigare kan indikera att någon har cancer. Hon har publicerat över 200 vetenskapliga artiklar.

Malin Sund var 2015 - 2021 vice ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd, där hon nu alltså föreslås bli ordförande.

Läs mer på Cancerfondens sida

Malin Sund