Publicerad: 2023-02-01 Uppdaterad: 2023-02-09, 12:33

Man sitter fortsatt häktad – ”Vi håller oss uppdaterade”

NYHET Mannen som i början av januari greps och häktades misstänkt för bland annat misshandel och olaga hot på Campus Umeå har omhäktats. Det meddelade tingsrätten den 1 februari. Dom mot mannen väntas den 10 februari.

Text: Johanna Fredriksson

Den 9 januari greps och anhölls mannen på Campus Umeå efter att han blivit fysiskt våldsam mot en person som arbetar vid en av de inhyrda verksamheterna. Den 12 januari häktades han för misshandel och olaga hot. Han är tidigare dömd till tre månaders fängelse för olaga hot, två fall av förolämpning samt hets mot folkgrupp.
Den 1 februari hölls omhäktningsförhandling vid tingsrätten i Umeå, beslutet blev att mannen ska sitta fortsatt häktad till dess att dom väntas den 10 februari.

Universitetsledningen och säkerhetsfunktionen vid Umeå universitet håller sig uppdaterade kring vad som händer i ärendet.

– Vi är mycket angelägna om att campus är en trygg plats för människor som rör sig här, samtidigt är det viktigt att campus är en öppen plats. Detta gäller alltid. När det gäller detta specifika ärende så håller vi oss uppdaterade om vad som händer och anpassar åtgärder efter vad som är nödvändigt, säger Per Ragnarsson, biträdande universitetsdirektör vid Umeå universitet.

Universitetsledningen och säkerhetsfunktionen vid universitetet har successivt gjort riskbedömningar och tillsatt åtgärder. Läs mer om dem.

Översättning till engelska kommer/translation is on the way.