Publicerad: 2016-02-11

Många nyfikna alumner på uppskattat ”Umeå möter upp”

NYHET Den 10 februari var det dags för ännu ett nytt ”Umeå möter upp” på Berns i Stockholm. Ett tjugotal IT-företag från Umeå slöt upp för att träffa närmare 70 alumner och andra intresserade som anmält sig.

Arrangemanget "Umeå möter upp" har blivit en tradition i Stockholm under de senaste åren. För medarrangören Umeå universitet handlar det främst om att ge tidigare IT-studenter och andra alumner möjlighet att återknyta kontakten med varandra, staden och universitetet.

– Det här är ett sätt att erbjuda våra alumner en chans att träffa andra tidigare studenter och skapa nya kontakter inom IT-branschen. För några kanske det innebär att de hittar en ny arbetsgivare – för andra att de får veta mer om vad som händer i Umeå, säger Jennie Högström, alumnkoordinator vid Umeå universitet och en av personerna bakom eventet.

Flyttar upp

Alumnerna Amanda Westin och Fredrik Johansson var två av deltagarna under kvällen. De har varit med på flera ”Umeå möter upp”-arrangemang under de senaste åren. Men den här gången blev det en speciell kväll. För nu har de tagit beslutet. Inom kort flyttar de upp till Umeå och lämnar Stockholm.

– Ja, nu är det dags, det är många pusselbitar som ska falla på plats, men nu är tiden inne för oss att flytta upp, säger Amanda Westin där hon står i vimlet på Berns.

Alumnerna Amanda Westin och Fredrik Johansson har bestämt sig – nu flyttar de till Umeå. Foto: Mikael Hansson.

Amanda Westin är utbildad inom design i Umeå, har arbetat som art director i Stockholm och även vidareutbildat sig på skolor som Berghs, Beckmans och Hyper Island. Hon har nu flera alternativ i Umeå att välja mellan, även om hon ännu inte slutgiltigt bestämt sig för vilket det blir. Sambon Fredrik Johansson har pluggat på civilingenjörsutbildningen i interaktion och design vid Umeå universitet, och har jobbat inom det området i Stockholm och även drivit ett eget startup. Precis som Amanda Westin har han flera alternativa jobb på gång i Umeå.

Umeå möter upp

Båda menar att de tre ”Umeå möter upp”-arrangemang som de varit med på har varit viktigt för deras beslut att flytta upp.

– ”Umeå möter upp” har betytt jättemycket. Det har verkligen varit bra att få träffa folk från Umeå och höra vad som finns tillgängligt. Förra gången vi var här skaffade vi oss några kontakter som gjorde att det blev lättare för oss att ta steget. Vi har haft löpande kontakt och när vi har varit upp till Umeå har vi haft en dialog med dem, berättar Amanda Westin.

Men även om Umeå lockat länge så har det tagit ett par år att komma fram till beslutet.

– Det var väl först nu som vi var mogna för det. Nu har vi prövat på Stockholm och kan ta med oss något av det vi lärt oss och på så sätt kanske också göra Umeå mer attraktivt för andra, säger Fredrik Johansson.

Långsiktigt val

Emma Zäll, tvåa från höger, har läst teknisk fysik vid Umeå universitet. På bilden syns även David Ek, Maria, Niklas Brännlund som alla studerat i Umeå och Sara Winqvist, konsultchef på CGI. Foto: Mikael Hansson.

Vid ett av borden en bit längre in i lokalen sitter Emma Zäll. Hon har tidigare läst teknisk fysik i Umeå och har nu kommit med några kompisar för att träffa kursare, ha en trevlig kväll och höra mer om läget i norr. Dessutom vill hon förstås få en lektion i ”Hollywoodfysik” av Patrik Norqvist, Umeå universitet.

Emma Zäll tycker att ”Umeå möter upp” är intressant även om valet för henne att flytta ligger längre fram i tiden.

– Men jag träffar kanske något företag här och kan ha det i åtanke och de kan ha mig i åtanke. Det är mer som ett långsiktigt val, det kan vara bra att reka, säger hon.

Patrik Norqvist, fysiker vid Umeå universitet, roade stort med sin populära föreläsning om Hollywoodfysik där han visade hur många scener i spelfilmer strider mot all känd vetenskap. Foto: Mikael Hansson.

”Umeå möter upp” arrangeras av Umeå Näringslivsservice och Umeå universitet i samarbete med branschsatsningen InfoTech Umeå vid Uminova Innovation.

Mer om medverkande företag på årets ”Umeå möter upp”

Text: Mikael Hansson.

För mer information, kontakta:

Jennie HögströmAlumnkoordinator, Umeå universitet070-284 45 02
jennie.hogstrom@umu.se