Hoppa direkt till innehållet
printicon
Publicerad: 09 nov, 2018

Många studenter och toppmodern teknik för gästlärare i Singapore

NYHET Han föreläser inför tio gånger så många studenter som hemma i Umeå och har tillgång till inspelningsstudios med all tänkbar teknisk hjälp för att spela in undervisningsmaterial. Universitetslektor Thomas Mejtoft tog chansen att åka på ”teaching sabbatical” och tillbringar höstterminen på Nanyang Technological University i Singapore.

– Jag valde NTU av flera olika anledningar, säger han. De är extremt högt rankade och faktiskt världsledande inom teknisk utbildning. De har också en väldigt bra infrastruktur och lägger väldigt mycket pengar på undervisning.

Tanken att försöka få stipendium genom STINT, Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning, för att undervisa en termin på ett utländskt lärosäte hade funnits länge. Förra sommaren gjorde Thomas Mejtoft, universitetslektor vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik och programansvarig för civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, slag i saken och ansökte. Han trodde inte att han skulle komma med direkt, men blev snart kallad till intervju.

Nyfödd dotter flyttade med

– Precis innan jul i fjol fick jag sedan erbjudande att åka. Då visste jag och min sambo att vi skulle få vårt första barn, det visste vi inte när jag sökte. Men, efter lite funderande bestämde vi oss för att tacka ja i alla fall. Vi tänkte att skulle något hända med barnet, då åker vi inte.

Men, allt gick vägen och en frisk och glad liten bebis, Lovisa, kunde hänga med pappa och mamma till andra änden av jordklotet. I Singapore flyttade familjen in i en lägenhet för anställda på campus.

– Campus ligger 60 minuter utanför centrum. Det är ett ganska stort område, både för undervisning, forskning och boende. Cirka 60 procent av de 32 000 studenterna bor på campus. Trots det är det väldigt lugnt och "faculty housing" där vi bor ligger lite avskilt med lekplatser och sånt lättillgängligt. Det finns också en fin träningsanläggning och en 50-metersbassäng.

Undervisar på två program

Thomas Mejtoft är "visiting associate professor" vid School of Computer Science and Engineering på NTU. Denna del av universitet har två treåriga program; computer science och computer engineering. Dessa kan byggas på med tvååriga masterprogram. Redan innan vistelsen bestämdes att Thomas skulle undervisa dels i klassisk mekanik på en fysikkurs för datavetare, dels på en kurs i "human-computer-interaction".

– Den senare motsvarar väldigt mycket det jag undervisar i hemma också.

500 studenter går kursen i fysik och Thomas kände sig ganska nervös inför första föreläsningen, eftersom den också skulle spelas in och läggas upp på webben.

– När jag kom in i salen frågade jag han som var före mig hur man skulle få i gång tekniken. "Tryck bara här" sade han och så hörde jag en röst när jag tog på micken, sedan fungerade allt. De sitter centralt och spelar in, de gör så med alla föreläsningar i de stora föreläsningssalarna. Det är både bra och dåligt, det positiva är att föreläsningarna finns på webben, det negativa är att studenterna inte alltid ids komma på föreläsningarna.

Tutorials med mindre grupper

Thomas märkte snart att studenterna var mindre frågvisa än hemma i Umeå och på de föreläsningar som spelas in vill få studenter sitta längst fram och synas – eller ställa frågor som sedan finns filmade.

– Man får acceptera att det är så. En del ligger nog också i den asiatiska kulturen, att man är rädd för att tappa ansiktet genom att säga fel eller ställa en ogenomtänkt fråga.

Thomas håller också i labbar med studenterna och har så kallade tutorials med mindre grupper, cirka 25-30 studenter.

– De jobbar väldigt mycket med "flipped classroom" här, det vill säga att studenterna får föreläsningar och annat material i förväg och sedan kan man ägna tiden tillsammans till diskussion och analyser i stället för att jag står och basunerar ut allt. De har väldigt bra utrustning för det, i tutorial rooms sitter studenterna fyra-fem tillsammans och vid varje bord finns en skärm. Jag har en styrpulpet, där jag kan lägga ut olika material på olika skärmar, få i gång bikupediskussioner och sedan fånga upp dem i storgrupp.

Hjälp att spela in och klippa

Lärarna har också tillgång till toppmoderna inspelningsstudios, där de kan spela in olika typer av utbildningsmaterial. Thomas fick ansvar för en vecka med e-lärarande och för detta ändamål spelades sex filmer om prototypande in.

– Vi bestämde att jag skulle spela in powerpoints och prata till dem och så gjorde jag anteckningar som studenterna också ser. På NTU får man support till allt det här, man kommer bara med sitt material och så hjälper de en att spela in, klippa och lägga upp allt. Man kan också få hjälp av en "learning designer" med att ordna upp sitt material. Inget av det här kostar något extra för institutionen. Det är klart att forskningen är prioriterad här, precis som på andra universitet, men man satsar också verkligen på undervisningen. Man måste ha något som lockar studenterna, för här har man ju betalande studenter.

Utrustningen för undervisning är sådant man bara kan drömma om i Sverige, konstaterar Thomas Mejtoft. Men, samtidigt är det inte så att studenterna är duktigare än de svenska. De är bra på olika saker helt enkelt. De asiatiska studenterna är generellt sett bättre på matematik, medan hans svenska studenter i interaktion och design är duktigare på att samarbeta, diskutera och analysera.

– Här i Singapore är man högt rankade och skäms inte för att säga att man är bäst på mycket. Men, vi kan också vara stolta i Umeå. Vi har en av de bästa utbildningarna i teknisk interaktionsdesign i Sverige och levererar studenter som företagen skriker efter. Den lyx vi har att kunna ta in 50-60 studenter och verkligen lära känna dem är viktig. Vi får se studenterna växa som människor under programmet. Det är svårt med 400-500 studenter på en kurs, det blir lite av en fabrik.

Lagom till jul återvänder Thomas och hans familj till Umeå, rik på nya erfarenheter och idéer att ta med sig i undervisningen.

– Jag tror att jag kommer att försöka skapa ännu mer interaktion i det jag gör som lärare.

Läs Thomas Mejtofts blogg från NTU