Publicerad: 2012-11-01

Många vinnare när humanister möter skogsforskare

NYHET Skogen skapas av naturen och människan tillsammans — och det är idéer som styr vad som händer i skogen. Future Forests humanioraforskare har haft en viktig roll för att öka medvetenheten om att skogen inte bara är natur utan även en del av samhället och vår kultur.

Future Forests tvärvetenskapliga ansats kommer ur uppfattningen att komplexa frågor behöver angripas från flera håll och av forskare med olika kompetenser. I Future Forests fall allt från skogsskötselforskare till historiker och filosofer.

Under Future Forests första fyra år har ett tiotal forskare från Umeå universitets humanistiska och samhällsvetenskapliga fakulteter varit del i programmet. Erland Mårald och Anna Sténs hör till dem som varit mycket involverade i den integrerade forskningen.

Läs mer i intervjun med idéhistorikern Erland Mårald och historikern Anna Sténs på futureforests.se

På bilden: Erland Mårald och Anna Stens.
Foto: Annika Mossing

Redaktör: Per Melander